a 2022

Realizace a využití herpetologické naučné stezky ve výuce přírodopisu na základní škole

PROTIVOVÁ, Lenka a Radovan SMOLINSKÝ

Základní údaje

Originální název

Realizace a využití herpetologické naučné stezky ve výuce přírodopisu na základní škole

Název anglicky

Realisation and usage of the herpetological educational trail in teaching biology at secondary school

Autoři

PROTIVOVÁ, Lenka a Radovan SMOLINSKÝ

Vydání

XIX. Studentská konference s biologickou, ekologickou a geologickou tematikou, 2022

Další údaje

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Klíčová slova česky

herpetologie, naučná stezka, obojživelníci plazi, přírodopis, Vejprnický potok
Změněno: 10. 5. 2022 14:46, Mgr. Lenka Protivová

Anotace

V originále

Diplomová práce se zabývá vytvořením naučné stezky na cyklostezce údolím Vejprnického potoka v Plzeňském kraji. Tato cyklostezka od září 2021 propojuje krajské město Plzeň s obcemi Vejprnice a Tlučná v celkové délce 5 kilometrů. Právě v této oblasti je prokázán výskyt různých druhů obratlovců, kteří jsou důležitou součástí krajiny. V práci jsou také návrhy informačních panelů, které jsou zaměřeny především na obojživelníky a plazy. Obsah panelů je tvořen vždy stejným způsobem: vzhled živočicha, aktivita v průběhu dne i roku, způsob, kterým jej lze pozorovat a pobytové znaky. Touto formou neformálního vzdělávání rozšiřují znalosti ohledně dané skupiny živočichů. Práce je rozdělena na tři části: teoretickou, praktickou a didaktickou. V teoretické části jsou zpracovány charakteristiky zájmové lokality, charakteristiky obojživelníků a dalších druhů rostlin a živočichů, kteří se zde nacházejí. Je zde také popsána charakteristika naučných stezek, postup jejich tvorby a zařazení herpetologického učiva a terénní výuky v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání z ledna 2021. Praktická část se zaměřuje na vytvoření podkladových materiálů pro informační panely, mezi které patří fotografie rostlin a živočichů vyskytujících se na dané lokalitě, mapy a otázky pro žáky i návštěvníky stezky. Otázky jsou vytvořeny způsobem, aby k jejich zodpovězení bylo třeba využít bezprostřední okolí informačního panelu a dedukci z uvedených informací. Tyto podklady spolu s informacemi vycházejících z teoretické části jsou využity pro samotné návrhy informačních panelů šest jednotlivých zastávek na naučné stezce a webové stránky rozšiřující obsah samotných informačních panelů. V didaktické části je popsáno neformální vzdělávání, a možnost jeho využití ve výuce přírodopisu na základní škole v podobě naučné stezky. Pro získání dat o možnosti využití naučných stezek ve výuce přírodopisu bylo využito rozhovorů s učiteli základních škol. Rozhovory byly rozděleny do čtyř bloků. První blok byl zaměřen na vnímání učitelů naučných stezek jako takových. Druhý blok se zabýval potenciálem naučných stezek ve výuce přírodopisu. Třetím blokem byly jejich požadavky, co by stezka a samotné panely měly obsahovat, aby je chtěli využít v rámci svých hodin nebo terénní výuky a také jaký vidí přínos v zakomponovaných otázkách pro žáky přímo v informačních panelech. Čtvrtý blok obsahoval zpětnou vazbu pro již vytvořené panely. Tato zpětná vazby byla využita pro zpětnou úpravu informačních panelů.

Návaznosti

MUNI/A/1453/2021, interní kód MU
Název: Od rešerše ke vědeckému zkoumání ověřování pedagogických jevů: podpora studentských aktivit tří profesních mikrospolečenství
Investor: Masarykova univerzita, Od rešerše ke vědeckému zkoumání ověřování pedagogických jevů: podpora studentských aktivit tří profesních mikrospolečenství