BAROŠ, Jiří. Společné dobro a ústavní právo. In Workshop, Katedra teorie práva a právních učení, Právnická fakulta Univerzity Karlovy v Praze. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Společné dobro a ústavní právo
Název anglicky The Common Good and Constitutional Law
Autoři BAROŠ, Jiří.
Vydání Workshop, Katedra teorie práva a právních učení, Právnická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2022.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor 50501 Law
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky Společné dobro a ústavní právo
Změnil Změnil: Mgr. et Mgr. Jiří Baroš, Ph.D., učo 61269. Změněno: 12. 5. 2022 10:11.
Anotace
Na počátku pandemie vyvolal v americkém veřejném prostoru vášnivé reakce článek harvardského ústavního teoretika Adriana Vermeuleho o konstitucionalismu společného dobra. Mnozí komentátoři, ale i Vermeulovi kolegové, další profesoři ústavního práva, byly zhrozeni jak jeho praktickými návrhy, tak samotným pojmem společného dobra. Ten totiž podle nich může být snadno zneužit pro rozsáhlá omezení svobody a individuality člověka. I v české společnosti, kvůli naší historické zkušenosti, může být nedůvěra vůči tomuto pojmu značná. Podíváme-li se ovšem blíže do dějin politických a právních idejí, lze si všimnout toho, že koncept společného dobra hrál zásadní roli v klasické tradici politické filosofie, která našla svůj výraz v křesťanské tradici přirozeného práva. Ta měla podstatný vliv na nejdůležitější poválečné ústavněprávní dokumenty typu Všeobecná deklarace lidských práv či německý Základní zákon. Cílem přednášky bude propojit současný konstitucionalistický diskurs s touto prastarou filosofickou tradicí, která byla ovšem (až na výjimky) v ústavním diskursu trochu pozapomenuta. Nejprve se pokusím odlišit tuto filosofickou tradici od problematických pojetí obecného blaha (typické pro totalitární a autoritativní režimy), z nichž je třeba opravdu mít strach. Následně stručně odliším východiska této myšlenkové tradice od dominantního liberalismu, který je založen na normativním a ontologickém individualismu. V poslední, nejdůležitější, části své přednášky rozvedu implikace této filosofické tradice pro základní pojmy konstitucionalismu, tj. pro lidskou důstojnost, svobodu a lidská práva. Klasická tradice nedává primát autonomii člověka (byť místo pro tuto myšlenku také má) a upřednostňuje pozitivní před negativním pojetí svobody. Potíže může mít rovněž s přijímanou verzí principu proporcionality, neboť – kromě jiného – nedává nutně do kontrastu individuální svobodu a veřejný zájem, ale ústavní svobody a práva považuje za konstitutivní prvky společného dobra.
Návaznosti
GA19-11091S, projekt VaVNázev: Jak dál s veřejným rozumem? Kritiky a obhajoby veřejného ospravedlnění podle liberalismu
Investor: Grantová agentura ČR, Jak dál s veřejným rozumem? Kritiky a obhajoby veřejného ospravedlnění podle liberalismu
VytisknoutZobrazeno: 26. 9. 2024 18:43