2022
Moderní didaktika hudební výchovy
MUSIL, Ondřej a Hana NOVOTNÁZákladní údaje
Originální název
Moderní didaktika hudební výchovy
Název anglicky
Modern music didactics
Autoři
MUSIL, Ondřej a Hana NOVOTNÁ
Vydání
2022
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Uspořádání workshopu
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
hudba; didaktika hudební výchovy; vzdělávání; pohyb; instrumentální hra; moderní technologie; software; hardware
Klíčová slova anglicky
music; music didactics; education; movement; instrumental playing; modern technologies; software; hardware
Změněno: 12. 7. 2022 14:03, Mgr. Ondřej Musil, Ph.D.
V originále
Pilotní ročník interaktivního metodického workshopu se zaměřením na moderní didaktické postupy a nástroje pro učitele hudební výchovy byl zaměřen zejména na praxi hudební výchovy na prvním stupni základních škol. Workshop nabídl tři okruhy témat, a to Hry se slovem a rytmikou, tedy hudebně podmíněnou slovní deklamaci textu, rytmický zápis, kánon, vícehlas, hru na tělo, jednoduché zhudebnění textu nebo instrumentální doprovod na rytmické bicí nástroje. Dále byly zařazeny základy hry na ozvučné trubice boomwhackery a také společná hra na jednoduché tradiční i netradiční perkusní nástroje, včetně Orffova instrumentáře. Poté byli účastníci seznámeni s Moderními didaktickými postupy v hudebně-pohybové výchově, tedy s tvůrčím uchopením společného pohybu na základě říkadel, písní a vybraných poslechových skladeb s hledáním vzájemných průsečíků se znějící hudbou. Poslední didaktickou oblastí bylo Praktické využití počítače a základního hudebního softwaru a hardwaru ve výuce. Aktivity byly zaměřeny na práci s moderními technologiemi, didaktické funkce notačních a záznamových programů a základní manipulaci s hudebním hardwarem (ozvučovací zařízení, mixážní pult, mikrofon, elektronické nástroje).
Anglicky
The pilot interactive methodological workshop on modern didactic methods and tools for music teachers was mainly focused on the practice of music education at lower primary schools. The workshop offered three areas, namely Games with words and rhythms, i.e. musically conditioned verbal declamation of texts, rhythmic notation, canon, polyphony, body-percussion, setting of the text to music or instrumental accompaniment on rhythmic percussion instruments. The basics of playing the boomwhackers were also included, as well as common playing on simple traditional and non-traditional percussion instruments, including Orff instruments. Then the participants were introduced to Modern didactic methods in music-movement education, i.e. to the creative grasp of movement based on rhymes, songs and selected listening compositions with the search for mutual intersections with sounding music. The last didactic area was Practical use of computers and music software and hardware in education. The activities aimed at working with modern technologies, didactic functions of notation and recording programs and basic handling of music hardware (speakers, PA mixers, microphones, electronic instruments).