LORENZ, Michal, Helena NOVOTNÁ, Michal KONEČNÝ, Michal INDRÁK, Iva HOROVÁ, Matěj IŠTVÁNEK, Martin MEJZR, Filip ŠÍR a Bohuš ZÍSKAL. Záchrana zvukového kulturního dědictví : aktuální situace, problémy, možnosti. Brno: Littera. 112 s. ISBN 978-80-7607-006-6. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Záchrana zvukového kulturního dědictví : aktuální situace, problémy, možnosti
Název anglicky Sound cultural heritage preservation : current situation, troubles, possibilities
Autoři LORENZ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí), Helena NOVOTNÁ (203 Česká republika, domácí), Michal KONEČNÝ (203 Česká republika, domácí), Michal INDRÁK (203 Česká republika, domácí), Iva HOROVÁ (203 Česká republika, domácí), Matěj IŠTVÁNEK (203 Česká republika, domácí), Martin MEJZR (203 Česká republika, domácí), Filip ŠÍR (203 Česká republika, domácí) a Bohuš ZÍSKAL (203 Česká republika).
Vydání Brno, 112 s. 2022.
Nakladatel Littera
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 50803 Information science
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00129803
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7607-006-6
Klíčová slova česky zvukové dokumenty; zvukové kulturní dědictví; digitalizace; formáty; metadata; muzikologie
Klíčová slova anglicky sound recording; sound cultural heritage; digitisation; formats; metadata; musicology
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Změněno: 19. 5. 2023 14:12.
Anotace
Publikace je prezentací výzkumných aktivit projektu a povahou plní funkci výzkumné zprávy o tematických perspektivách a výsledcích projektu. Kniha je založena na zkušenostech kolektivu autorů s digitalizací zvukového dědictví. Zachycuje snahu autorů prozkoumat a zdokumentovat stav, v němž se nachází zvukové nosiče v paměťových institucích a v soukromém vlastnictví, formovat strategie pro jeho systematickou ochranu, včetně metodik popisu, konzervování zdrojů a digitalizace, pro záchranu degradací nejvíce ohrožených zvukových pramenů a pro zpřístupnění zvukového kulturního dědictví vědecké i široké veřejnosti k dalšímu využití. Obsah knihy je organizován dle modelu pracovního postupu projektu Nový fonograf, popisujícího cestu zvukového kulturního artefaktu do digitálních sbírek paměťových institucí v několika fázích: evidence, ochrana, fotografování, katalogizace, digitalizace, správa dat, zpřístupnění, vývoj, vzdělání. Autoři jednotlivých kapitol se věnují oblastem, v nichž se v praxi setkávají s nejvíce problémy a jejichž řešení považují za stěžejní vzhledem k cílům identifikace existujících zvukových nosičů a záchrany těch, které jsou nejvíce ohroženy. Jednotlivé kapitoly knihy jsou věnovány průzkumu a evidenci zvukových záznamů, ochraně a správě zvukových dat, digitálním formátům pro archivaci zvukového záznamu, formám zpřístupňování zvukového dědictví, využití zvukových záznamů ve vědecké práci a technickým perspektivám digitalizace zvukového dědictví.
Anotace anglicky
The publication is a presentation of the research activities of the project and by nature fulfills the function of a research report on the thematic perspectives and results of the project. The book is based on the experience of a team of authors with the digitization of sound heritage. It captures the authors' efforts to examine and document the state of sound recordings in memory institutions and in private ownership, to formulate strategies for their systematic preservation, including methodologies for description, preservation of sources and digitization, to save the most endangered sound sources, and to make sound cultural heritage accessible to the scientific and general public for further use. The content of the book is organized according to the New Phonograph Project workflow model, describing the journey of sound cultural artifacts to digital collections of memory institutions in several stages: registration, preservation, taking photographs, cataloging, digitizing, data managing, accessing, developing, educating. The authors of each chapter address the areas where they encounter the most problems in practice and which they consider central to the goals of identifying existing sound media and preserving those most at risk. Individual chapters of the book are devoted to: exploration and identification of sound recordings, preservation and management of sound data, digital formats for archiving sound recordings, forms of access to sound heritage, the use of digital sound recordings in scholarly work, and technical perspectives on the digitization of sound heritage.
Návaznosti
DG18P02OVV032, projekt VaVNázev: Nový fonograf: naslouchejme zvuku historie. Vytvoření postupů a nástrojů pro evidenci, digitalizaci, zpřístupnění a dlouhodobou ochranu zvukových záznamů na historických nosičích v paměťových institucích.
Investor: Ministerstvo kultury ČR, Nový fonograf: naslouchejme zvuku historie. Vytvoření postupů a nástrojů pro evidenci, digitalizaci, zpřístupnění a dlouhodobou ochranu zvukových záznamů na historických nosičích v paměťových institucích
VytisknoutZobrazeno: 20. 4. 2024 06:27