NEHYBA, Jan a Michal ŠTEFÁNIK. Applications of deep language models for reflective writings. Education and Information Technologies. UNITED STATES: SPRINGER, 2023, roč. 28, č. 3, s. 2961-2999. ISSN 1360-2357. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/s10639-022-11254-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Applications of deep language models for reflective writings
Autoři NEHYBA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí) a Michal ŠTEFÁNIK (703 Slovensko, domácí).
Vydání Education and Information Technologies, UNITED STATES, SPRINGER, 2023, 1360-2357.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 5.500 v roce 2022
Kód RIV RIV/00216224:14330/23:00129992
Organizační jednotka Fakulta informatiky
Doi http://dx.doi.org/10.1007/s10639-022-11254-7
UT WoS 000849683800001
Klíčová slova anglicky Deep learning; Natural language processing; Reflection dataset; Reflection classification; Analyses of reflective journals; Generalized linear mixed models
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 22. 2. 2024 15:58.
Anotace
Social sciences expose many cognitively complex, highly qualified, or fuzzy problems, whose resolution relies primarily on expert judgement rather than automated systems. One of such instances that we study in this work is a reflection analysis in the writings of student teachers. We share a hands-on experience on how these challenges can be successfully tackled in data collection for machine learning. Based on the novel deep learning architectures pre-trained for a general language understanding, we can reach an accuracy ranging from 76.56–79.37% on low-confidence samples to 97.56–100% on high confidence cases. We open-source all our resources and models, and use the models to analyse previously ungrounded hypotheses on reflection of university students. Our work provides a toolset for objective measurements of reflection in higher education writings, applicable in more than 100 other languages worldwide with a loss in accuracy measured between 0–4.2% Thanks to the outstanding accuracy of the deep models, the presented toolset allows for previously unavailable applications, such as providing semi-automated student feedback or measuring an effect of systematic changes in the educational process via the students’ response.
Návaznosti
MUNI/A/1339/2022, interní kód MUNázev: Rozvoj technik pro zpracování dat pro podporu vyhledávání, analýz a vizualizací rozsáhlých datových souborů s využitím umělé inteligence
Investor: Masarykova univerzita, Rozvoj technik pro zpracování dat pro podporu vyhledávání, analýz a vizualizací rozsáhlých datových souborů s využitím umělé inteligence
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 17:38