J 1999

Charakteristiky hráčů počítačových her v adolescenci

VACULÍK, Martin

Basic information

Original name

Charakteristiky hráčů počítačových her v adolescenci

Name (in English)

Characteristics of computer games players in adolescence

Authors

VACULÍK, Martin (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Československá psychologie, Praha, AV ČR, 1999, 0009-062X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 0.196

RIV identification code

RIV/00216224:14230/99:00003215

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

computer games; big five; adolescence

Tags

Reviewed
Změněno: 26/11/2006 21:41, prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.

Abstract

V originále

Hraní počítačových her se zdá být populární aktivitou volného času, která přitahuje stále více osob. Hraní počítačových her je nejvíce oblíbené především mezi adolescenty. Náš výzkumný soubor tvořilo 393 adolescentů, u nichž jsme se zaměřili na demografické charakteristiky hraní počítačových her, motivaci ke hraní, oblíbené typy počítačových her, osobnostní vlastnosti a řadu dalších témat. Pro deskripci osobnostních vlastností jsme použili dotazník vycházející z pětifaktorové teorie osobnosti tzv. Big Five. Zajímali jsme se o rozdíly ve hraní počítačových her mezi dívkami a chlapci. U čtyř skupin hráčů, které jsme vytvořili na základě frekvence a délky hraní, jsme sledovali rozdíly v osobnostních vlastnostech a sebeposouzení. Mezi osobami věnující se počítačovým hrám odlišně intenzivně jsme identifikovali rozdíly v preferenci typů počítačových her, v osobnostních vlastnostech a v sebeposouzení.

In English

Playing computer games is popular leisure time activity among adolescents. A total of 393 adolescents between 15 - 21 years of age completed two questionnaires. We considered demographic characteristics, motivation for playing computer games, favourite types of computer games, differences in personality characteristics and differences in self-rating. For description of personality was used five factors model of personality Big Five. Gender differences in playing computer games and differences between infrequent and frequent players were investigated. Several differences between frequent and infrequent players in preferences of types of computer games, characteristics of personality and self-rating were discovered.

Links

GA406/98/1007, research and development project
Name: Osobnost hráče počítačových her v adolescenci