SPURNÝ, Lubomír a Vlasta REITTEREROVÁ. The Opera Utopianism of Alois Hába. In Spurná, Helena; St. Pierre, Kelly. New Path in Opera : Martinů–Burian–Hába–Schulhoff–Ullmann. Vienna: Hollitzer Verlag, 2021, s. 91-126. ISBN 978-3-99094-008-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Opera Utopianism of Alois Hába
Autoři SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí) a Vlasta REITTEREROVÁ (40 Rakousko).
Vydání Vienna, New Path in Opera : Martinů–Burian–Hába–Schulhoff–Ullmann, od s. 91-126, 36 s. 2021.
Nakladatel Hollitzer Verlag
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Rakousko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00126471
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-3-99094-008-2
Klíčová slova anglicky Czech Music; inter-war music; quarter-tone music; opera; Alois Hába
Štítky inter war music, rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Lucie Racyn, učo 445546. Změněno: 3. 4. 2023 15:46.
Anotace
This “Essays” is one of the chapters of the book “New Paths in Opera: Martinů—Burian—Hába— Schulhoff—Ullmann”. Hába authored three operas, each different from one another in terms of the themes and the musical techniques, nevertheless with a connection between them. They present the results of an attempt at something completely new through the use of various tonal systems. His Matka (Mother, 1929) is a quarter-tone opera; Nová země (The New Country, 1936) semi-tone; and Přijď království Tvé (Thy Kingdom Come, 1942), sixth-tone. Hába was the first in the world who dared to make use of a micro- tonal system in the genre of opera. In Nová země, he created the first Czech opera on an explicitly political theme, which was provided to him by the novel of a con- temporary Soviet author. His Přijď království Tvé is, along with Ullmann’s opera Der Sturz des Antichrist (The Fall of the Antichrist), a unique attempt at the time to make extensive artistic use of the postulates of anthroposophic teachings in the form of opera. It was only finally staged more than twenty years after Der Sturz des Antichrist and is the only evening-long opera in the sixth-tone system.
Anotace česky
Tato studie je jednou z kapitol knihy New Paths in Opera: Martinů—Burian—Hába— Schulhoff—Ullmann. Alois Hába je autorem tří oper, které se od sebe liší nejen tématem, ale i hudebními postupy. Každá z prezentuje rovněž odlišné tonální systémy: Matka (1929) je čtvrttónová opera; Nová země (1936) je zkomponována v tradičním systému a Přijď království Tvé (1942) v systému šestinotónovém. Hába byl prvním skladatelem, který se odvážil použít mikrotonální systém v žánru opery. V Nové zemi vytvořil první českou operu na vysloveně politické téma, které mu poskytl román současného sovětského autora. Přijď království Tvé je spolu s operou Viktora Ullmanna Der Sturz des Antichrist (Pád Antikrista, 1935)je ve své době ojedinělým pokusem o rozsáhlé umělecké využití postulátů antroposofického učení.
VytisknoutZobrazeno: 19. 9. 2024 22:49