SPURNÝ, Lubomír. Six Observations on the Performation of Hába´s Microtonal Music. In Spurná, Helena; St. Pierre, Kelly. New Paths in Opera : Martinů–Burian–Hába–Schulhoff–Ullmann. 1. vyd. Vienna: Holitzer, 2021, s. 221-240. ISBN 978-3-99094-008-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Six Observations on the Performation of Hába´s Microtonal Music
Autoři SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Vienna, New Paths in Opera : Martinů–Burian–Hába–Schulhoff–Ullmann, od s. 221-240, 20 s. 2021.
Nakladatel Holitzer
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Rakousko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00126472
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-3-99094-008-2
Klíčová slova anglicky Alois Hába; athematism; microtonality; quarter-tone music
Štítky Alois Hába, Athematism, Microtonality, Quarter-tone Music, rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Změněno: 24. 3. 2023 17:23.
Anotace
This “Essays” is one of the chapters of the book “New Paths in Opera: Martinů—Burian—Hába—Schulhoff—Ullmann”. The study is dedicated to the applied interpretation and performance of the microtonal works of Alois Hába, especially his chamber and choral compositions. In the general perspective of music history, Alois Hába is usually characterised as one of the leading protagonists of the Central European inter-war avant-garde that moved between Vienna, Berlin and Prague. In the specific context of Czech music he likewise has the reputation of an exemplary innovator but is considered to have been strongly rooted in tradition as well. Hába is known primarily as a tireless propagator of microtonal and athematic music, for which his own term was "liberated music". In this music he added more subtle quarter-, fifth- and sixth-tone intervals to the semitone system and abandoned up traditional treatment of motifs.
Anotace česky
Tato studie je jednou z kapitol knihy New Paths in Opera: Martinů—Burian—Hába—Schulhoff—Ullmann. Alois Hába byl od počátku svého působení, během aktivních let i po své smrti ve všech pracích domácího a zahraničního původu považován za jednoho z nejodvážnějších experimentátorů hudby 20. století. Obvykle se uvádí, že byl neúnavným propagátorem čtvrttónové a atematické hudby. Pouhé konstatování ovšem ještě přesně nevystihuje obsah a vlastně problematizuje skutečnou koncepci Hábovy hudby, neboť skladby komponované v nezvyklých tónových systémech představují necelou třetinu Hábova znějícího díla. Studie představuje kritickou interpretaci vybraných mikrointervalových skladeb českého skladatele Aloise Háby (1893 – 1973). Svou pozornost autor zaměřil především na komorní a sborová díla (op. 7, 10, 27, 31, 43, 72). Autor se zde pokouší upozornit na skutečnost, že rovněž v oblasti mikrointervalové hudby se vedle vlastní kreativní syntaxe významně uplatňují obecné harmonické modely, intervalové kombinace či jiné typizované obraty.
VytisknoutZobrazeno: 21. 8. 2024 20:26