NAJVAROVÁ, Veronika a Zora SYSLOVÁ. Proměna výzkumu předškolního vzdělávání v posledních 20 letech. In Proměny výchovy a vzdělávání a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Proměna výzkumu předškolního vzdělávání v posledních 20 letech
Název anglicky The transformation of preschool education research in the last 20 years
Autoři NAJVAROVÁ, Veronika a Zora SYSLOVÁ.
Vydání Proměny výchovy a vzdělávání a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu, 2022.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky předškolní vzdělávání; přehledová studie; pedagogický výzkum
Klíčová slova anglicky pre-primary education; review paper; educational research
Změnil Změnila: doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., učo 243595. Změněno: 1. 9. 2022 08:25.
Anotace
Prezentace přinesla přehled témat a empirických poznatků z výzkumů provedených v oblasti předškolního vzdělávání v České republice v letech 2000–2020. Vycházela z přehledových studií výzkumů předškolního vzdělávání prezentovaných v časopisech Pedagogická orinetace (2012) a Pedagogika (2021). Studie vychází z analýzy výzkumných statí, které byly ve sledovaném období publikovány v odborných časopisech a relevantních sbornících. Prezentace hledala odpovědi na otázky: (1) Jaká témata a cíle byly ve výzkumech řešeny? (2) Jaké metody byly využívány a na jakých souborech byly studie realizovány? (3) Jaká podstatná zjištění a závěry z těchto studií vyplynuly? Na základě analýzy těchto studií dospěly autorky ke zjištěním, že během sledovaného období byl přesunut publikační důraz do odborných časopisů, nicméně nedošlo k výrazné změně v oblasti zpracovávaných témat. V oblasti metodologie provedených výzkumů je možné sledovat posun ke kvalitativní až smíšené metodologii.
Anotace anglicky
The presentation provided an overview of topics and empirical findings from research conducted in the field of preschool education in the Czech Republic in the years 2000–2020. It was based on overview studies of preschool education research presented in the journals Pedagogická orinetace (2012) and Pedagogika (2021). The study is based on the analysis of research articles that were published in professional journals and relevant collections during the monitored period. The presentation sought answers to the following questions: (1) What topics and goals were addressed in the research? (2) What methods were used and on what files were the studies carried out? (3) What significant findings and conclusions emerged from these studies? Based on the analysis of these studies, the authors came to the conclusion that, during the observed period, the publication emphasis was shifted to professional journals, however, there was no significant change in the area of topics covered. In the field of research methodology, it is possible to observe a shift towards qualitative to mixed methodology.
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 08:33