e 2022

Učitelka mateřské školy jako aktivní spolutvůrce kvality předškolního vzdělávání

SYSLOVÁ, Zora a Sandra BEJDÁKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Učitelka mateřské školy jako aktivní spolutvůrce kvality předškolního vzdělávání

Název anglicky

Preschool teacher as an active co-creator of the quality of preschool education

Autoři

SYSLOVÁ, Zora a Sandra BEJDÁKOVÁ

Vydání

Praha, 2022

Nakladatel

Česká školní inspekce

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Přehledové a vzdělávací texty

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Předškolní vzdělávání; týmové učení; profesní portfolio; řízení mateřské školy.

Klíčová slova anglicky

Preschool education; team learning; professional portfolio; kindergarten management.

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 23. 2. 2023 15:42, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Anotace

V originále

Příklad inspirativní praxe popisuje mateřskou školu, která svým charakterem představuje otevřené vztahy na pracovišti podporující týmové učení, výměnu a sdílení zkušeností z pedagogické činnosti učitelek. Ukazuje způsoby, jakými mohou učitelky převzít zodpovědnost za svůj profesní rozvoj a změnit zaběhnuté stereotypy vzdělávání dětí předškolního věku představující frontální způsob organizace řízených činností směrem k individualizaci předškolního vzdělávání. Příklad inspirativní praxe přináší doklady v podobě portfolií učitelek, videozáznamů jejich pedagogické činnosti, záznamů z pedagogických rad (včetně videozáznamu) a hospitací, jak lze v poměrně krátkém čase rozvinout profesní dovednosti učitelek, a tak zefektivnit předškolní vzdělávání s důrazem kladeným na osobnostní rozvoj každého dítěte. Výše zmíněné doklady odkrývají cestu, kterou ušla mateřská škola v posledních třech letech. Plasticky zobrazují změny v přístupech k dětem, které se týkají komunikace, diagnostických dovedností učitelek, způsobu plánování, organizace řízených a polořízených činností, řešení problémových situací atd. Klíčem k proměně profesních dovedností je schopnost učitelek reflektovat svoji profesionalitu a aktivně se spolupodílet na vytváření obrazu kvalitního vzdělávání v mateřské škole. To vše ovšem za vydatné podpory ze strany vedení mateřské školy.

Anglicky

An example of inspiring practice describes a kindergarten, which by its nature represents open relationships in the workplace supporting team learning, exchange and sharing of experience from the teachers' pedagogical activities. It shows the ways in which female teachers can take responsibility for their professional development and change established stereotypes of the education of preschool children representing a frontal way of organizing guided activities towards the individualization of preschool education. An example of inspiring practice provides evidence in the form of teachers' portfolios, video recordings of their teaching activities, recordings from pedagogical councils (including video recording) and visits, how the professional skills of teachers can be developed in a relatively short time, thus making preschool education more effective with an emphasis on the personal development of each child . The above-mentioned documents reveal the path taken by the kindergarten in the last three years. They graphically depict changes in approaches to children that relate to communication, diagnostic skills of female teachers, methods of planning, organization of controlled and semi-controlled activities, solving problem situations, etc. The key to changing professional skills is the ability of female teachers to reflect on their professionalism and actively participate in creating an image of quality education in kindergarten. All this, of course, with generous support from the kindergarten management.