e 2022

Výchovně-vzdělávací strategie v předškolním vzdělávání jako prostředek dosahování cílů

SYSLOVÁ, Zora a Pavla STARÁ

Základní údaje

Originální název

Výchovně-vzdělávací strategie v předškolním vzdělávání jako prostředek dosahování cílů

Název anglicky

Educational strategy in preschool education as a means of achieving goals

Autoři

SYSLOVÁ, Zora a Pavla STARÁ

Vydání

Praha, 2022

Nakladatel

Česká školní inspekce

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Přehledové a vzdělávací texty

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Organizační formy; cíle vzdělávání; předškolní vzdělávání; efektivní komunikace; diferenciace vzdělávání.

Klíčová slova anglicky

Organizational forms; educational goals; preschool education; effective communication; differentiation of education.

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 1. 9. 2022 15:22, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie se věnuje zohledňování individuálních potřeb dětí prostřednictvím bohaté vzdělávací nabídky. Upřednostňovány jsou především částečně řízené činnosti, které tvoří společně s řízenými činnostmi funkčně propojený integrovaný celek. Příklad inspirativní praxe se soustřeďuje na různorodost a kvalitu výchovně-vzdělávacích strategií a efektivní komunikaci, které podporují kognitivní i socioemoční rozvoj dětí. Zachycuje individualizovaný osobnostní rozvoj dětí důsledným a systematickým naplňováním cílů školního vzdělávacího programu vycházejícího z Podpory zdraví v mateřské škole. Odkrývá schopnost učitelek mateřské školy diferencovat vzdělávací nabídku z hlediska dispozic dětí a jejich věku. Příloha obsahuje ukázku sebehodnoticího formuláře, který si v této mateřské škole vytvořili a který učitelkám pomáhá analyzovat kvalitu jejich profesních dovedností a posunovat ji k vyšší úrovni.

Anglicky

The study is dedicated to taking into account the individual needs of children through a rich educational offer. Priority is given to partially controlled activities, which together with the controlled activities form a functionally connected integrated unit. An example of inspiring practice focuses on the diversity and quality of educational strategies and effective communication that support children's cognitive and socio-emotional development. It captures the individualized personality development of children through consistent and systematic fulfillment of the goals of the school education program based on Health Support in Kindergarten. It reveals the ability of kindergarten teachers to differentiate the educational offer in terms of children's dispositions and their age. The attachment contains a sample of the self-evaluation form that they created in this kindergarten, which helps teachers analyze the quality of their professional skills and move them to a higher level.