a 2022

Proměna výzkumu předškolního vzdělávání v posledních 20 letech

SYSLOVÁ, Zora a Veronika NAJVAROVÁ

Základní údaje

Originální název

Proměna výzkumu předškolního vzdělávání v posledních 20 letech

Název česky

Proměna výzkumu předškolního vzdělávání v posledních 20 letech

Název anglicky

The Change in Preschool Education Research in the last 20 years

Vydání

30. výroční konference ČAPV, 2022

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-280-0090-5

Klíčová slova česky

předškolní vzdělávání; přehledová studie; pedagogický výzkum

Klíčová slova anglicky

preschool education; overview study; pedagogical research

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 2. 9. 2022 21:26, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek přináší pohled na klíčová témata výzkumu předškolního vzdělávání a hledá odpověď na otázku Jakými proměnami prošel tento výzkum za posledních 20 let? Analyzovány byly empirické studie relevantních českých časopisů a sborníků z konferencí vydaných v období 2000–2020. Výsledky studie ukazují, že tematické zaměření výzkumů se v průběhu dvou sledovaných dekád příliš neproměnilo. Změny však autorky nalezly v oblasti použité metodologie. Zjištěná vyplývající ze sledovaných studií naznačují, že české předškolní vzdělávání se i po 20 letech stále potýká s poměrně velkými problémy v oblasti implementace kurikulární reformy.

Anglicky

The paper provides an overview of the key topics of preschool research and seeks to answer the question What changes has this research undergone over the last 20 years? Empirical studies of relevant Czech journals and proceedings from conferences published in the period 2000–2020 were analyzed. The results of the study show that the thematic focus of research has not changed much during the two monitored decades. However, the authors have found changes in the methodology used. Findings from the monitored studies suggest that Czech pre-school education, even after 20 years, still faces relatively large problems in the implementation of curricular reform.