2022
Distanční výuka v prezenční formě studia – cesta správným směrem, nebo krok vedle?
SEHNÁLEK, DavidZákladní údaje
Originální název
Distanční výuka v prezenční formě studia – cesta správným směrem, nebo krok vedle?
Název anglicky
Distance learning in full-time study programme - the right direction or a step in the wrong direction?
Autoři
Vydání
Open space konference o e-learningu IS MU, 2022
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Právnická fakulta
Klíčová slova česky
prezenční studijní program, distanční výuka, hybridní výuka, online výuka
Klíčová slova anglicky
full-time study programme, distance education, hybrid education, on-line teaching
Změněno: 15. 9. 2022 18:06, doc. JUDr. David Sehnálek, Ph.D.
V originále
Vzdělání na právnické fakultě je zajišťováno prostřednictvím tradičních přednášek a seminářů. Těch prvních se účastní (teoreticky) velké množství studentů a výuka má frontální charakter, ty druhé jsou zaměřeny na relativně malé skupinky studentů, od nichž se očekává aktivní zapojení. V obou případech jsem do výuky zahrnul distanční prvky výuky, pokaždé jinak. Přednášky jsou přenášeny on-line a zároveň ukládány pro možnost pozdějšího přehrání. Důsledkem je ale „krize“ tradiční přednášky, protože studenti ztratili i poslední zbytky motivace přednášky osobně navštěvovat. Stejnou zkušenost mají i vyučující v dalších předmětech, stává se to masovým jevem. Je to ale správně a mají takto přednášky vůbec smysl? A lze z pohledu vedení fakulty nařizovat on-line přenosy přednášek za stavu, kdy si na to studenti během pandemie zvyknuli a požadují to? V seminářích jsem využil kombinaci předtočených přípravných video či audiomateriálů, které si studenti mají poslechnout před seminářem a dále možnosti aktivní on-line účasti v semináři prostřednictvím mobilního AV Media setu. Pozitivní bylo, že této možnosti on-line participace studenti využívali pouze ve skutečně nutných případech (nemoc, zahraniční pobyt). Zároveň tato forma umožňuje zapojit studenty do výuky plnohodnotným způsobem, bráno z pohledu prezenčně přítomných studentů a učitele. Výhodou je také to, že set lze otočit a využít rovněž v situaci, kdy je to učitel, kdo nemůže být osobně v místnosti.
Anglicky
Education at the Faculty of Law is provided through traditional lectures and seminars. The former are attended (in theory) by a large number of students and are taught in a frontal manner, while the latter are aimed at relatively small groups of students who are expected to be actively involved. In both cases I have incorporated distance learning elements into the teaching, each time in a different way. The lectures are transmitted online and also stored for later playback. But the consequence is a "crisis" of the traditional lecture, as students have lost the last vestiges of motivation to attend lectures in person. Lecturers in other subjects are having the same experience; it is becoming a mass phenomenon. But is it right and do lectures like this make any sense at all? And is it possible, from the point of view of the faculty administration, to order online transmissions of lectures when students have become accustomed to it during the pandemic and demand it? In the seminars, I have used a combination of pre-recorded preparatory video or audio materials for students to listen to before the seminar, as well as the option of active online participation in the seminar via a mobile AV Media set. It was positive that students used this option of online participation only in really necessary cases (illness, foreign stay). At the same time, this form allows to involve students in the teaching in a full-fledged way, taken from the perspective of the students and the teacher present. Another advantage is that the set can also be turned around and used in situations where it is the teacher who cannot be in the room in person.