k 2022

Distanční výuka v prezenční formě studia – cesta správným směrem, nebo krok vedle?

SEHNÁLEK, David

Základní údaje

Originální název

Distanční výuka v prezenční formě studia – cesta správným směrem, nebo krok vedle?

Název anglicky

Distance learning in full-time study programme - the right direction or a step in the wrong direction?

Vydání

Open space konference o e-learningu IS MU, 2022

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Právnická fakulta

Klíčová slova česky

prezenční studijní program, distanční výuka, hybridní výuka, online výuka

Klíčová slova anglicky

full-time study programme, distance education, hybrid education, on-line teaching
Změněno: 15. 9. 2022 18:06, doc. JUDr. David Sehnálek, Ph.D.

Anotace

V originále

Vzdělání na právnické fakultě je zajišťováno prostřednictvím tradičních přednášek a seminářů. Těch prvních se účastní (teoreticky) velké množství studentů a výuka má frontální charakter, ty druhé jsou zaměřeny na relativně malé skupinky studentů, od nichž se očekává aktivní zapojení. V obou případech jsem do výuky zahrnul distanční prvky výuky, pokaždé jinak. Přednášky jsou přenášeny on-line a zároveň ukládány pro možnost pozdějšího přehrání. Důsledkem je ale „krize“ tradiční přednášky, protože studenti ztratili i poslední zbytky motivace přednášky osobně navštěvovat. Stejnou zkušenost mají i vyučující v dalších předmětech, stává se to masovým jevem. Je to ale správně a mají takto přednášky vůbec smysl? A lze z pohledu vedení fakulty nařizovat on-line přenosy přednášek za stavu, kdy si na to studenti během pandemie zvyknuli a požadují to? V seminářích jsem využil kombinaci předtočených přípravných video či audiomateriálů, které si studenti mají poslechnout před seminářem a dále možnosti aktivní on-line účasti v semináři prostřednictvím mobilního AV Media setu. Pozitivní bylo, že této možnosti on-line participace studenti využívali pouze ve skutečně nutných případech (nemoc, zahraniční pobyt). Zároveň tato forma umožňuje zapojit studenty do výuky plnohodnotným způsobem, bráno z pohledu prezenčně přítomných studentů a učitele. Výhodou je také to, že set lze otočit a využít rovněž v situaci, kdy je to učitel, kdo nemůže být osobně v místnosti.

Anglicky

Education at the Faculty of Law is provided through traditional lectures and seminars. The former are attended (in theory) by a large number of students and are taught in a frontal manner, while the latter are aimed at relatively small groups of students who are expected to be actively involved. In both cases I have incorporated distance learning elements into the teaching, each time in a different way. The lectures are transmitted online and also stored for later playback. But the consequence is a "crisis" of the traditional lecture, as students have lost the last vestiges of motivation to attend lectures in person. Lecturers in other subjects are having the same experience; it is becoming a mass phenomenon. But is it right and do lectures like this make any sense at all? And is it possible, from the point of view of the faculty administration, to order online transmissions of lectures when students have become accustomed to it during the pandemic and demand it? In the seminars, I have used a combination of pre-recorded preparatory video or audio materials for students to listen to before the seminar, as well as the option of active online participation in the seminar via a mobile AV Media set. It was positive that students used this option of online participation only in really necessary cases (illness, foreign stay). At the same time, this form allows to involve students in the teaching in a full-fledged way, taken from the perspective of the students and the teacher present. Another advantage is that the set can also be turned around and used in situations where it is the teacher who cannot be in the room in person.