KAPITANY, Rohan, Tomáš HAMPEJS a Thalia R. GOLDSTEIN. Pretensive Shared Reality : From Childhood Pretense to Adult Imaginative Play. FRONTIERS IN PSYCHOLOGY. Lausanne: Frontiers Media SA, 2022, roč. 13, č. 2022, s. 1-19. ISSN 1664-1078. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2022.774085.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Pretensive Shared Reality : From Childhood Pretense to Adult Imaginative Play
Autoři KAPITANY, Rohan (36 Austrálie), Tomáš HAMPEJS (203 Česká republika, garant, domácí) a Thalia R. GOLDSTEIN (840 Spojené státy).
Vydání FRONTIERS IN PSYCHOLOGY, Lausanne, Frontiers Media SA, 2022, 1664-1078.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60304 Religious studies
Stát vydavatele Švýcarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 3.800
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00126701
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2022.774085
UT WoS 000770561400001
Klíčová slova anglicky pretense; pretend play; games; imagination; table-top role playing; Dungeons & Dragons; pretensive shared reality
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Ivona Vrzalová, učo 361753. Změněno: 22. 3. 2023 10:41.
Anotace
Imaginative pretend play is often thought of as the domain of young children, yet adults regularly engage in elaborated, fantastical, social-mediated pretend play. We describe imaginative play in adults via the term "pretensive shared reality;" Shared Pretensive Reality describes the ability of a group of individuals to employ a range of higher-order cognitive functions to explicitly and implicitly share representations of a bounded fictional reality in predictable and coherent ways, such that this constructed reality may be explored and invented/embellished with shared intentionality in an ad hoc manner. Pretensive Shared Reality facilitates multiple individual and social outcomes, including generating personal and group-level enjoyment or mirth, the creation or maintenance of social groups, or the safe exploration of individual self-concepts (such as alternative expression of a players sexual or gender identity). Importantly, Pretensive Shared Reality (both within the specific context of table-top role-playing games, and other instances) are primarily co-operative and co-creative. We draw on multiple examples, and focus on Table-Top Role Playing games (TTRPG) - and specifically, the most popular and enduring table-top role-playing games, Dungeons & Dragons (D&D) - as a primary example of such play. Our conception of "pretensive shared reality" links the widespread existence and forms of adult imaginative play to childhood pretense, places it within a developmental and evolutionary context, and argues that pretensive shared realities - which underpin many forms of imaginative culture - are an important topic of study unto themselves, and may be utilized to provide methodological insight into a variety of psychological domains.
Návaznosti
MUNI/A/1435/2021, interní kód MUNázev: Velké otázky ve studiu náboženství: Snaha o propojování humanitní a přírodovědné expertízy (Akronym: VESNA)
Investor: Masarykova univerzita, Velké otázky ve studiu náboženství: Snaha o propojování humanitní a přírodovědné expertízy
VytisknoutZobrazeno: 3. 5. 2024 15:18