HAVLÍČEK, Jakub. Imagining Religion in the Czech Republic: Anthropological Perspectives. Münster, Zürich: LIT Verlag, 2021, 290 s. ISBN 978-3-643-91342-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Imagining Religion in the Czech Republic: Anthropological Perspectives
Název česky Představy náboženství v České republice: antropologické perspektivy
Název anglicky Imagining Religion in the Czech Republic: Anthropological Perspectives
Autoři HAVLÍČEK, Jakub.
Vydání Münster, Zürich, 290 s. 2021.
Nakladatel LIT Verlag
Další údaje
Typ výsledku Odborná kniha
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
ISBN 978-3-643-91342-5
Klíčová slova česky náboženství; Česká republika; česká společnost; kulturní antropologie; religionistika; kognitivní vědy; vtělesněná mysl; psychologický esencialismus; vzdělávání
Klíčová slova anglicky Religion; Czech republic; Czech Society; Cultural Anthropology; Study of Religions; Cognitive Sciences; Embodied mind; Psychological Essentialism; Education
Štítky Cognitive Sciences, cultural anthropology, Czech Republic, czech society, Education, Embodied mind, Psychological Essentialism, religion, study of religions, topvydavatel
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Bc. Mgr. Jakub Havlíček, Ph.D., učo 21167. Změněno: 6. 10. 2022 12:41.
Anotace
The book Imagining Religion in the Czech Republic: Anthropological Perspectives is divided into two parts. Part one is a theoretical treatise examining the notion of human universals in social sciences, particularly in the fields of cultural anthropology, psychology and linguistics, connecting them to the domain of cognitive sciences. The idea of universal features of human thought re-emerges in social sciences throughout their history. This part of the book is focused on the issue of examining the processes of conceptualisation, categorisation and classification from the perspective of social and psychological sciences. It provides insights into the divide between “culture” and “nature” in cultural anthropology and related disciplines, as well as insights into the issue of Cartesian dualism of body and mind. As this book shows, what we conceive of as “cultural” and “natural” is mutually interdependent. Last chapters of part one deal with the topics of conceptualising, classifying and categorising human kinds and identities, as well as with the concept of psychological essentialism. These chapters focus on conceiving religiously interpreted identities from the perspective of social sciences in general and of science of religions in particular. The second part of the book examines religiosity in modern Czech society. The main idea here is that contemporary Czech religiosity or lack thereof has been interpreted narrowly from the perspective of socially and culturally conceptualized factors. Other possible factors have been neglected – for example neuropsychological or cognitive psychological aspects, which can influence conceptualisation of religiously interpreted identities in Czech society. This localised societal conceptualization is then examined in relation to the “World Religions Paradigm”, a classificatory schema that usually comprises the broad religious traditions of Judaism, Christianity, Islam, Hinduism and Buddhism. As shown by analysis of local framework educational curricula (Framework Programmes) for elementary and secondary education, the World Religions Paradigm underpins teaching about religions in Czech education. This paradigm, composed of reified concepts of religious traditions, provides a basis for essentialised conceptualisation of religiously interpreted identities. This means that not only scholarly research of Czech religiosity, but also the education on religion in Czech education system do not take into account the cognitive perspectives on the operation of conceptualisation, categorisation and classification. This book attempts to provide an impetus to broaden our perspective in researching and teaching about religion in Czech society in particular and in contemporary society in general. Concepts, categories and classifications are neither as self-evident as they may seem, nor are they purely socio-cultural constructs without the influence of “biological” factors. This shows that it is essential to take into account the latest findings of cognitive sciences and evolutionary psychology when researching religions in modern society.
Anotace česky
Kniha Imagining Religion in the Czech Republic: Antropological Perspectives je rozdělena do dvou částí. První část je teoretickým pojednáním, které zkoumá pojem lidských univerzálií ve společenských vědách, zejména v oblasti kulturní antropologie, psychologie a lingvistiky, a propojuje je s oblastí kognitivních věd. Myšlenka univerzálních rysů lidského myšlení se objevuje ve společenských vědách v průběhu celé jejich historie. Tato část knihy je zaměřena na problematiku zkoumání procesů konceptualizací, kategorizací a klasifikací v lidském myšlení z pohledu sociálních a psychologických věd. Přináší pohled na dichotomii "kultury" a "přírody" v kulturní antropologii a příbuzných disciplínách, stejně jako vhled do problematiky karteziánského dualismu těla a mysli. Kniha ukazuje, že to, co chápeme jako "kulturní" a "přírodní" či "přirozené", je nezbytně ve vztahu vzájemné závislosti a podmíněnosti. Poslední kapitoly první části se zabývají tématy konceptualizace, klasifikace a kategorizace druhů či typů lidských identit, jakož i konceptem psychologického esencialismu. Tyto kapitoly se zaměřují na pojetí nábožensky interpretovaných identit z perspektivy společenských věd obecně a vědy o náboženství zvláště. Druhá část knihy zkoumá religiozitu v moderní české společnosti. Hlavní myšlenkou je, že současná česká religiozita či relativně malá míra náboženskosti v české společnosti jsou často interpretovány úzce z hlediska sociálně a kulturně pojatých faktorů. Opomíjeny byly další možné faktory - například neuropsychologické či kognitivně psychologické aspekty, které mohou ovlivňovat konceptualizaci nábožensky interpretovaných identit v české společnosti. Takto chápaná konceptualizace religiozity je pak zkoumána ve vztahu k "paradigmatu světových náboženství", klasifikačnímu schématu, které obvykle zahrnuje široké náboženské tradice judaismu, křesťanství, islámu, hinduismu a buddhismu. Jak ukazuje analýza rámcových vzdělávacích programů pro základní a střední vzdělávání, paradigma světových náboženství je základem výuky o náboženstvích v českém školství. Toto paradigma, tvořené reifikovanými koncepty náboženských tradic, poskytuje základ pro esencializovanou konceptualizaci nábožensky interpretovaných identit. To znamená, že nejen vědecký výzkum české religiozity, ale ani výuka o náboženství v českém vzdělávacím systému nezohledňují kognitivní perspektivy fungování konceptualizací, kategorizací a klasifikací. Kniha se pokouší poskytnout podnět k rozšíření perspektivy při výzkumu a výuce o náboženství v české společnosti zvláště a obecně v současné společnosti. Koncepty, kategorie a klasifikace nejsou ani tak samozřejmé, jak by se mohlo zdát, ani nejsou čistě sociokulturními konstrukty bez vlivu "biologických" faktorů. Z toho vyplývá, že při výzkumu náboženství v moderní společnosti je nezbytné zohlednit nejnovější poznatky kognitivních věd, evoluční psychologie a dalších relevantních oborů.
Anotace anglicky
The book Imagining Religion in the Czech Republic: Anthropological Perspectives is divided into two parts. Part one is a theoretical treatise examining the notion of human universals in social sciences, particularly in the fields of cultural anthropology, psychology and linguistics, connecting them to the domain of cognitive sciences. The idea of universal features of human thought re-emerges in social sciences throughout their history. This part of the book is focused on the issue of examining the processes of conceptualisation, categorisation and classification from the perspective of social and psychological sciences. It provides insights into the divide between “culture” and “nature” in cultural anthropology and related disciplines, as well as insights into the issue of Cartesian dualism of body and mind. As this book shows, what we conceive of as “cultural” and “natural” is mutually interdependent. Last chapters of part one deal with the topics of conceptualising, classifying and categorising human kinds and identities, as well as with the concept of psychological essentialism. These chapters focus on conceiving religiously interpreted identities from the perspective of social sciences in general and of science of religions in particular. The second part of the book examines religiosity in modern Czech society. The main idea here is that contemporary Czech religiosity or lack thereof has been interpreted narrowly from the perspective of socially and culturally conceptualized factors. Other possible factors have been neglected – for example neuropsychological or cognitive psychological aspects, which can influence conceptualisation of religiously interpreted identities in Czech society. This localised societal conceptualization is then examined in relation to the “World Religions Paradigm”, a classificatory schema that usually comprises the broad religious traditions of Judaism, Christianity, Islam, Hinduism and Buddhism. As shown by analysis of local framework educational curricula (Framework Programmes) for elementary and secondary education, the World Religions Paradigm underpins teaching about religions in Czech education. This paradigm, composed of reified concepts of religious traditions, provides a basis for essentialised conceptualisation of religiously interpreted identities. This means that not only scholarly research of Czech religiosity, but also the education on religion in Czech education system do not take into account the cognitive perspectives on the operation of conceptualisation, categorisation and classification. This book attempts to provide an impetus to broaden our perspective in researching and teaching about religion in Czech society in particular and in contemporary society in general. Concepts, categories and classifications are neither as self-evident as they may seem, nor are they purely socio-cultural constructs without the influence of “biological” factors. This shows that it is essential to take into account the latest findings of cognitive sciences and evolutionary psychology when researching religions in modern society.
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 05:02