k 2022

Soft Skills für das 21. Jahrhundert – ihre Entwicklung im problembasierten Fremdsprachenunterricht

HRADÍLKOVÁ, Helena a Petr PYTLÍK

Základní údaje

Originální název

Soft Skills für das 21. Jahrhundert – ihre Entwicklung im problembasierten Fremdsprachenunterricht

Název česky

Soft skills pro 21. století - jejich rozvoj v problémově orientované výuce jazyků

Název anglicky

Soft skills for the 21st century - their development in problem-based language learning

Vydání

6. Kongress des Mitteleuropäischen Germanistenverbands (MGV) mit den Lehrstühlen für Deutsche Sprache und Literatur und Kultur der Deutschsprachigen Länder an der Warmia und Mazury-Universität in Olsztyn/Allenstein 22.-24. September 2022 WENDE? WENDEN! 2022

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

soft skills, problem based learning, překladové semináře

Klíčová slova anglicky

soft skills, problem based learning, translation courses

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 17. 1. 2023 09:05, Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D.

Anotace

V originále

Die Möglichkeiten der Entwicklung von weichen Kompetenzen in Schulen und an Universitäten sind ein aktuelles und fachübergreifendes Thema, das in letzter Zeit in zahlreichen Studien im Zusammenhang mit den Innovationen der Curricula erwähnt wird (vgl. de Viliers 2010, Caggiano 2020, Pereira 2017). Der Bedarf an den sogenannten Soft-Skills-Trainings wird sowohl von den Schülern, Eltern und Studierenden als auch vom Staat und kommerziellen Bereich identifiziert, wobei engere Anknüpfung der Curricula an die Praxis vorgesehen wird. Infolgedessen suchen Unterrichtende an Universitäten nach geeigneten Konzepten zur Einbettung von Soft-Skills-Trainings in den regelmäßigen Hochschulunterricht. Das Ziel des vorliegenden Beitrags ist unter anderem, Unterrichtende zu ermutigen, die Verantwortung in Bezug auf weiche Kompetenzen ihrer Studierenden zu übernehmen. Deshalb möchten wir mögliche Techniken und Methoden zur Weiterentwicklung von weichen Kompetenzen im Sprachunterricht, konkret im DaF-Unterricht, an Universitäten präsentieren, die ermöglichen, fachübergreifende theoretische Ansätze in praktische Unterrichtsentwürfe umzugestalten.

Česky

Možnosti rozvoje měkkých dovedností na školách a univerzitách jsou aktuálním a multidisciplinárním tématem, které bylo v poslední době zmíněno v řadě studií souvisejících s inovacemi kurikula (srov. de Viliers 2010, Caggiano 2020, Pereira 2017). Potřebu tzv. tréninku měkkých dovedností identifikují jak žáci, rodiče a studenti, tak státní a komerční sektor s tím, že se hledá užší propojení učebních osnov s praxí. Vysokoškolští učitelé proto hledají vhodné koncepty pro začlenění školení měkkých dovedností do běžné univerzitní výuky. Jedním z cílů tohoto příspěvku je povzbudit učitele, aby převzali odpovědnost za měkké dovednosti svých studentů. Rádi bychom proto představili možné techniky a metody dalšího rozvoje měkkých dovedností ve výuce jazyků, konkrétně ve výuce němčiny jako cizího jazyka, na vysokých školách, které umožňují transformovat mezioborové teoretické přístupy do praktických plánů výuky.

Návaznosti

MUNI/A/1305/2021, interní kód MU
Název: Výzkum v didaktice cizích jazyků (Akronym: AKTEV XI)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum v didaktice cizích jazyků
2020-1-SK01-KA226-HE-094267, interní kód MU
Název: Soft skills standard system
Investor: Evropská unie, Soft skills standard system, Strategická partnerství v oblasti vzdělávání, odborné přípravy a mládeže