DENGLEROVÁ, Denisa, Jan KALENDA, Radim ŠÍP a Markéta KOŠATKOVÁ. Dancing between money and ideas: inclusion in primary education in the Czech Republic from 2005 to 2020. International Journal of Inclusive Education. Oxon: TAYLOR & FRANCIS LTD, roč. 26, č. 1, s. 1-18. ISSN 1360-3116. doi:10.1080/13603116.2022.2134475. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Dancing between money and ideas: inclusion in primary education in the Czech Republic from 2005 to 2020
Autoři DENGLEROVÁ, Denisa, Jan KALENDA, Radim ŠÍP a Markéta KOŠATKOVÁ.
Vydání International Journal of Inclusive Education, Oxon, TAYLOR & FRANCIS LTD, 2022, 1360-3116.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50302 Education, special
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 2.200
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1080/13603116.2022.2134475
UT WoS 000873335500001
Klíčová slova anglicky Education policy; inclusive education; primary education; situation analysis; discursive arena
Štítky Early Access
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 11. 4. 2024 12:01.
Anotace
The aim of this study is to analyse the implementation of inclusion policy in primary education in the Czech Republic using the arena of discursive construction by the main actors and also the impact on the acceptance of inclusion. For this purpose, we use a qualitative research strategy based on situational analysis methods – the so-called maps of discursive arenas. The study describes two arenas of inclusive education between 2005 and 2020. The turning point came in 2015, when inclusion legislation was accepted. The study results suggest that both arenas are linked by two main opposing discourses. The Special Education Discourse argues that it is more effective when children of a similar level of abilities are educated together; the Inclusive Education Discourse strives to reduce segregation and isolation of pupils with various kinds of disadvantages. Both discourses tend to polarise the inclusion debate. One of the main reasons for this polarisation is that the state is failing to create a functional platform for communication which could help overcome the conflict.
Návaznosti
GA19-13038S, projekt VaVNázev: Cesty k inkluzivní škole 21. století: etnografický přístup
Investor: Grantová agentura ČR, Cesty k inkluzivní škole 21. století: etnografický přístup
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 23:55