B 2022

Práce učitele s žákovskou chybou v komunikaci s celou třídou

MAJCÍK, Martin

Základní údaje

Originální název

Práce učitele s žákovskou chybou v komunikaci s celou třídou

Název anglicky

Teacher‘s error management behavior during whole class interaction

Autoři

MAJCÍK, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, 135 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity 519, 2022

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/22:00127222

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-280-0126-1

Klíčová slova česky

učitelská práce s chybou; činnosti při řešení chyb; chybová situace; žákovská chyba;strach z chyby;klima pro práci s chybou;konstruktivistický přístup;učitelská zpětná vazba; oprava; korekce; lešení; žákovské zapojení; podpora učitele

Klíčová slova anglicky

error management behaviour; mistake-handling activities; error situation; pupils’ mistake;fear of making mistake;error climate;constructivist approach; teacher feedback; repair; correction; scaffolding; engagement; teachers’ support

Štítky

Změněno: 7. 3. 2023 14:30, Mgr. et Mgr. Lucie Racyn

Anotace

V originále

Kniha se svým tématem zaměřuje na fenomén žákovské chyby, který je úzce spjat se školní výukou a učením. Cílem textu je představit učitelskou práci s žákovskou chybou při komunikaci s celou třídou.  V rámci teorie je pozornost věnována zejména aktuálnímu pojetí chyby, tvorbě klimatu pro práci s chybou a roli zpětné vazby v chybové situaci. Prezentován je také vlastní kvalitativní výzkum, jenž popisuje přístup učitelů k žákovským chybám a identifikuje důležité činnosti realizované během výuky. Výsledky výzkumu tak mohou posloužit nejen samotným učitelům k reflexi vlastní práce s žákovskou chybou, ale mohou být rovněž inspirujícím materiálem pro studenty pregraduální přípravy.

Anglicky

The book deals with the topic of students’ errors, which are considered an important educational phenomenon. The goal of this text is to introduce teacher error management behavior during whole-class interaction. From a theoretical point of view, the book pays attention to the conception of mistakes, error climate, and the role of teacher feedback during error situations. The book also presents qualitative research, that is focused on teachers’ approaches to mistakes and activities implemented during handling students’ mistakes. The results could be useful not only for teachers to reflect on their work with students’ errors but can also be inspiring material for undergraduate students.