J 2022

Matematická pregramotnost v českém předškolním vzdělávání

NOVÁKOVÁ, Eva

Basic information

Original name

Matematická pregramotnost v českém předškolním vzdělávání

Name (in English)

Mathematical pre-literacy in Czech preschool education

Authors

NOVÁKOVÁ, Eva ORCID (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 2022, 2533-7882

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/22:00127244

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

preschool education; mathematical literacy; mathematical pre-literacy; preschoolage child; kindergarten; training of kindergarten teachers

Tags

Reviewed
Changed: 28/2/2023 17:23, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

In the original language

Studie se zaměřuje na problematiku matematické pregramotnosti v různých souvislostech: v předškolním kurikulu, ve výzkumu, v profesní přípravě učitelů mateřských škol. Cílem studie je zasadit pojem matematické pregramotnosti do celkového kontextu českého předškolního vzdělávání; zmapovat jeho potenciál v současném předškolním kurikulu; shrnout některé poznatky z výzkumných šetření v českém prostředí a podtrhnout význam této problematiky v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol.

In English

The study focuses on the issue of mathematical literacy in different contexts: in the preschool curriculum, in research, in the professional training of kindergarten teachers. The aim of the study is to place the concept of mathematical preliteracy in the overall context of Czech pre-school education; to map its potential in the current pre-school curriculum; to summarise some findings from research investigations in the Czech environment and to underline the importance of this issue in the pre-service education of kindergarten teachers.