Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inproceedings{2242786, author = {Miléř, Tomáš}, address = {Plzeň}, booktitle = {Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 9.}, edition = {1.}, editor = {Ota Kéhar}, keywords = {physics education; thermodynamics; energie; teplo}, howpublished = {elektronická verze "online"}, language = {cze}, location = {Plzeň}, isbn = {978-80-261-1092-7}, pages = {130-136}, publisher = {Západočeská univerzita v Plzni}, title = {Teplo nebo energie? Poznámky k slovnímu vyjadřování v termodynamice}, url = {https://kof.zcu.cz/ak/trendy/9/sbor/ModerniTrendy9_sbornik.pdf}, year = {2022} }
TY - JOUR ID - 2242786 AU - Miléř, Tomáš PY - 2022 TI - Teplo nebo energie? Poznámky k slovnímu vyjadřování v termodynamice PB - Západočeská univerzita v Plzni CY - Plzeň SN - 9788026110927 KW - physics education KW - thermodynamics KW - energie KW - teplo UR - https://kof.zcu.cz/ak/trendy/9/sbor/ModerniTrendy9_sbornik.pdf N2 - Termodynamika patří k obtížným partiím fyziky a u žáků není zrovna oblíbená. Výzkumy prováděné na školách u nás i ve světě opakovaně identifikují žákovské miskoncepce, jako je zaměňování stavových a procesních veličin a pojetí energie nebo tepla coby substance. Příčiny obtížnosti studia termodynamiky však zůstávají nejasné. Domníváme se, že velkým dílem je na vině přirozený jazyk, jímž jsou termodynamické jevy interpretovány. Přirozený jazyk je nástrojem komunikace, ale je i nástrojem myšlení. Jazyk zprostředkovává poznání, ale není-li logicky konzistentní, může být naopak překážkou porozumění fyzice. Informace jsou v jazyce zakódované, ale v případě termodynamiky jsou i zašifrované. Není se co divit našim žákům a studentům, že se při studiu snadno chytí do pasti, protože jazyk, jímž jsou psány moderní učebnice, k tomu poskytuje dostatek příležitostí. ER -
MILÉŘ, Tomáš. Teplo nebo energie? Poznámky k slovnímu vyjadřování v termodynamice. Online. In Ota Kéhar. \textit{Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 9.}. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2022, s.~130-136. ISBN~978-80-261-1092-7.
|