2022
Zvíře, které vypráví příběhy
FONIOKOVÁ, ZuzanaZákladní údaje
Originální název
Zvíře, které vypráví příběhy
Název česky
Zvíře, které vypráví příběhy
Název anglicky
The storytelling animal
Autoři
Vydání
Popularizační přednáška v kavárně Tři ocásci, 2022
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Popularizační texty a aktivity
Obor
60205 Literary theory
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Změněno: 16. 5. 2023 14:42, Mgr. Zuzana Fonioková, Ph.D.
V originále
Popularizační přednáška v kavárně Tři ocásci (Brno) 26. 5. 2022. Jednou z definujících vlastností lidských bytostí je potřeba vyprávět příběhy. Pomocí příběhů uchopujeme svět a svou zkušenost v něm, vysvětlujeme drobné i významné události, vyrovnáváme se se ztrátami a neúspěchy. Příběhy jsou také zdrojem sebepoznání a sebeurčení: svou identitu utváříme z velké části narativně. Malé i velké příběhy, které vyprávíme o svém životě, se zdánlivě vztahují k autonomnímu Já, ale existuje vůbec nějaké Já mimo příběh? A vzhledem k tomu, že způsoby vyprávění jsou kulturně specifické, do jaké míry jsme vůbec autory vlastních příběhů, tudíž i vlastních identit? Jak zvládáme protichůdné požadavky současné západní společnosti – být jedineční a zároveň zapadat? Jak se vztahujeme k normativním příběhům a identitám? Jak pracujeme s kolujícími vzory identity založenými na kulturně podmíněných předpokladech týkajících se např. genderu, etnicity, třídy nebo sexuální orientace? Kterým příběhům je dopřáno sluchu a které jsou umlčovány?
Anglicky
Popularization talk at the Tři ocásci café in Brno on May 26, 2022. One of the defining characteristics of human beings is the need to tell stories. We use stories to make sense of the world and our experience in it, to explain minor and major events, to cope with loss and failure. Stories are also a source of self-knowledge and self-definition: we form our identity largely through narrative. The small and big stories we tell about our lives seem to relate to an autonomous self, but is there a self outside the story? And given that narrative modes are culturally specific, to what extent are we even the authors of our own stories, and therefore our own identities? How do we manage the conflicting demands of contemporary Western society - to be unique and fit in at the same time? How do we relate to normative narratives and identities? How do we work with circulated patterns of identity based on culturally conditioned assumptions about, for example, gender, ethnicity, class or sexual orientation? Which stories are given voice and which are silenced?