ČERNÝ, Michal. Proměna knihovní idey a instituce mezi lety 1930 a 1950 : Analýza tří vybraných diskurzů. In Slabotínský, Radek. Studie z hospodářských a sociálních dějin 19. a 20. století v českých zemích a na Slovensku. 1. vyd. Brno: Technické muzeum v Brně, 2021, s. 102-113. Acta musei technici Brunensis. ISBN 978-80-7685-002-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Proměna knihovní idey a instituce mezi lety 1930 a 1950 : Analýza tří vybraných diskurzů
Název anglicky The transformation of the library idea and institution between 1930 and 1950 : an analysis of three selected discourses
Autoři ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Studie z hospodářských a sociálních dějin 19. a 20. století v českých zemích a na Slovensku, od s. 102-113, 12 s. Acta musei technici Brunensis, 2021.
Nakladatel Technické muzeum v Brně
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60101 History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00127743
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7685-002-6
Klíčová slova česky diskurs; analýza diskursu; knihovny; knihovnictví; Masaryk; masová práce se čtenářem; očista fondu; cenzura
Klíčová slova anglicky discourse; discourse analysis; libraries; librarianship; Masaryk; mass work with the reader; purging the collection; censorship
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 5. 3. 2023 15:38.
Anotace
Studie analyzuje tři vybrané diskursy určující pro vývoj knihovnictví v letech 1930-1950 v Československu. Ukazuje, že i přestože zůstaly formálně po celé sledované období kontinuální, jejich vnitřní obsah se zásadním způsobem transformoval a umožnil na jedné straně kontinuální pokračování knihoven, jako jedné z klíčových kulturně-vzdělávacích institucí, ale současně vedl k jejich nezanedbatelnému podílu na propagandě a sociálně-politickém projektu komunistické diktatury. Těmito diskursy jsou: knihovny jako paměťové instituce, knihovny jako řízené profesionální instituce a knihovny jako vzdělávací instituce.
Anotace anglicky
The study analyses three selected discourses were determining the development of librarianship in the years 1930-1950 in Czechoslovakia. It shows that although discourses remained formally continuous throughout the period under review, their internal content was fundamentally transformed and allowed, on the one hand, the constant continuation of libraries as one of the key cultural and educational institutions. It also led to their significant contribution to propaganda and the social-political project of communist totalitarianism. These discourses are libraries as memory institutions, libraries as managed professional institutions and libraries as educational institutions.
VytisknoutZobrazeno: 29. 8. 2024 16:09