ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, Michaela. "mit gleicher andacht alle Ins gesambt Täglich betten" Nástěnné malby Josefa Sterna v kapli Paláce šlechtičen v Brně. Opuscula historiae artium. Faculty of Arts, Masaryk University, 2022, roč. 71, 1-2, s. 76-93. ISSN 1211-7390. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/OHA2022-1-2-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název "mit gleicher andacht alle Ins gesambt Täglich betten" Nástěnné malby Josefa Sterna v kapli Paláce šlechtičen v Brně
Název anglicky "mit gleicher andacht alle Ins gesambt Täglich betten" Murals by Josef Stern in the chapel of the Palace of Noble Ladies in Brno
Autoři ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, Michaela (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Opuscula historiae artium, Faculty of Arts, Masaryk University, 2022, 1211-7390.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00129336
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/OHA2022-1-2-7
Klíčová slova česky barokní nástěnná malba; ikonografie; Josef Stern; Ústav šlechtičen; Karel Maxmilián z Dietrichsteinu; Anna Constancie Miniati z Campoli rozená Žalkovská ze Žalkovic
Klíčová slova anglicky baroque ceiling painting; iconography; Josef Stern; Brno; institutions for noble Ladies; Karl Maximilian of Dietrichstein; Anna Constancie Miniati of Campoli née Žalkovská of Žalkovice
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Změněno: 10. 3. 2023 09:05.
Anotace
Nástěnné malby v kapli vytvořil Josef Stern (1716–1775) v roce 1756. Aktuálně ukončená restaurátorská obnova maleb umožnila detailní analýzu jejich stylových aspektů a zároveň se stala podnětem k vyhledání a konkretizaci malířových inspiračních zdrojů. Rekonstrukce ikonografického programu maleb v kapli ukázala, že ideový program akcentuje čistotu a neposkvrněnost, jejíž nositelkou je Panna Marie, a tematizuje zejména Mariin ctnostný a bohabojný život. Tvůrcem ikonografického konceptu s výrazným didaktickým nábojem, zahrnující zcela unikátní podobu výjevu Zasnoubení Panny Marie, mohla být hypoteticky představená nadace svobodná paní Anna Constancie Miniati z Campoli, rozená Žalkovská ze Žalkovic. Hledání autora tohoto unikátního ikonografického konceptu otvírá do budoucna dosud málo poznanou otázku mecenátu žen v prostředí církve.
Anotace anglicky
The murals in the chapel were created by Josef Stern (1716–1775) in 1756. The recently completed restoration of the paintings has permitted a detailed analysis of their stylistic aspects and become an impetus for finding and specifying the painter’s sources of inspiration. The reconstruction of the iconographic programme of paintings in the chapel have showed, that the ideological programme clearly emphasizes the purity and immaculateness of the Virgin Mary and focuses on Mary’s virtuous and godly life. The creator of the iconographic concept, with its strong didactic charge, including a completely unique form of the scene of the Betrothal of the Virgin Mary, could hypothetically be the superior of the foundation, the Baroness Anna Constancie Miniati of Campoli, née Žalkovská of Žalkovice. The search for the creator of this unique iconographic concept opens up the hitherto little-known question of the patronage of women within the church environment.
Návaznosti
GA21-13208S, projekt VaVNázev: Barokní nástěnná malba mezi teorií a praxí
Investor: Grantová agentura ČR, Barokní nástěnná malba mezi teorií a praxí
VytisknoutZobrazeno: 27. 9. 2024 13:45