HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Režijně-scénografická pojetí jevištního díla Claudia Monteverdiho v brněnských inscenacích. Slovenské divadlo. Bratislava: Slovenská akadémia vied, 2022, roč. 70, č. 2, s. 203-224. ISSN 0037-699X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.31577/sd-2022-0014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Režijně-scénografická pojetí jevištního díla Claudia Monteverdiho v brněnských inscenacích
Název česky Režijně-scénografická pojetí jevištního díla Claudia Monteverdiho v brněnských inscenacích
Název anglicky Directorial-scenographic Concepts of Claudio Monteverdi's Stage Works in Brno Productions
Autoři HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Slovenské divadlo, Bratislava, Slovenská akadémia vied, 2022, 0037-699X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00127985
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.31577/sd-2022-0014
Klíčová slova česky Claudio Monteverdi; Miloš Wasserbauer; Alena Vaňáková; Vladimír John; divadlo; opera; Brno
Klíčová slova anglicky Claudio Monteverdi; Miloš Wasserbauer; Alena Vaňáková; Vladimír John; theatre; opera; Brno
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Změněno: 22. 3. 2023 14:27.
Anotace
Studie pojednává o vybraných brněnských inscenacích hudebně-dramatického díla Claudia Monteverdiho (1567 – 1643). Zvláštní pozornost věnuje odkazu režijní školy československého operního režiséra Miloše Wasserbauera (1907 – 1970), který působil především v Brně a v padesátých letech 20. století také v Bratislavě. Studie vychází z mého výzkumu zaměřeného na inscenování děl Claudia Monteverdiho na českém území od prvních inscenací až do současnosti (2022). Jelikož v posledních letech byla v České republice nově nastudována některá Monteverdiho jevištní díla, kladu si otázku, jaká tématajsou prostřednictvím těchto děl diváku prezentována, případně, jaké inscenační výzvy nesou tato díla, a to zejména v oblasti režijně-scénografické koncepce. První část studie se ohlíží do minulosti 20. století, v níž nachází první setkání československých divadelníků s Monteverdim. Druhá část studie se věnuje současnosti, zejména novému monteverdiovskému projektu studenta operní režie Hudební fakulty JAMU, který vznikl na jaře 2022 ve Studiu Devítka. Na základě archivních materiálů k inscenacím, rozhovorů s pamětníky a současnými inscenátory představuje možnosti jevištní interpretace Monteverdiho děl v závislosti na proměně povědomí a představ o barokním operním divadle a jeho dobové inscenační praxi. Studie klade otázku, jaká témata či jaké motivy jsou proinscenátory důležité při prezentování těchto zhruba čtyři sta let starých děl dnešnímu diváku.
Anotace anglicky
The study deals with selected Brno productions of the music-drama works of Claudio Monteverdi (1567 - 1643), paying special attention to the legacy of the directing school of the Czechoslovak opera director Miloš Wasserbauer (1907 - 1970), who worked mainly in Brno and in the 1950s also in Bratislava. The study is based on author's research focused on the staging of Claudio Monteverdi's works on Czech territory from the first productions to the present (2022). Since some of Monteverdi's stage works have been newly staged in the Czech Republic in recent years, the author asks what themes are presented to the audience through these works, or what staging challenges these works pose, especially in the field of directorial-scenographic conception. The first part of the study looks back to the past of the 20th century, in which it finds the first encounter of Czechoslovak theatre artists with Monteverdi. The second part of the study focuses on the present, in particular on a new Monteverdi project by a student of opera direction at the JAMU Faculty of Music, which was created in the spring of 2022 at Studio Devítka. On the basis of archival materials for the productions, interviews with survivors and contemporary stagers, it presents the possibilities of stage interpretation of Monteverdi's works in relation to the changing awareness and ideas about Baroque opera theatre and its contemporary staging practice. The study asks what themes or motifs are important to pro-stagers in presenting these roughly four hundred-year-old works to today's audiences.
Návaznosti
MUNI/A/1528/2021, interní kód MUNázev: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích III. (Akronym: DIVADLO)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích III.
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 03:14