ŠMÍDOVÁ TURCHICHOVÁ, Magdalena. Počátky Jednoty umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků v kontextu vídeňské Tonkünstler-Sozietät. MUSICOLOGICA BRUNENSIA. BRNO: MASARYKOVA UNIV, FAC ARTS, 2022, roč. 57, č. 1, s. 129-151. ISSN 1212-0391. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/MB2022-1-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Počátky Jednoty umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků v kontextu vídeňské Tonkünstler-Sozietät
Název anglicky Beginnings of the Jednota umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků in the context of Viennese Tonkünstler-Sozietät
Autoři ŠMÍDOVÁ TURCHICHOVÁ, Magdalena (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání MUSICOLOGICA BRUNENSIA, BRNO, MASARYKOVA UNIV, FAC ARTS, 2022, 1212-0391.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Homepage Musicologica Brunensia
Impakt faktor Impact factor: 0.100
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00127987
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MB2022-1-8
UT WoS 000957817200008
Klíčová slova česky Pražský koncertní život; 19. století; händelovská recepce; oratoria; Jednota hudebních umělců ku podpoře vdov a sirotků; Tonkünstler-Sozietät; Tonkünstler Gesellschaft; Haydn; Händel
Klíčová slova anglicky Prague concert life; 19th century; Händel reception; oratorio; Jednota hudebních umělců ku podpoře vdov a sirotků; Tonkünstler-Sozietät; Tonkünstler Gesellschaft; Haydn; Händel
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Změněno: 6. 6. 2023 16:20.
Anotace
Jednota umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků, známá také pod názvem Tonkünstler Wittwen-und-Waisen Societät, hrála důležitou roli v etablování pražského veřejného koncertního života devatenáctého století. Pozornost badatelů vzbudila dlouhodobým uváděním oratorií Georga Friedricha Händela. Pražská Jednota vznikla po vzoru Tonkünstler-Sozietät (1771), jež se soustavně věnovala provozování oratorií a je považována za nejstarší veřejnou koncertní instituci ve Vídni. Obě společnosti byly založeny se stejným cílem: výtěžky benefičních koncertů saturovaly fond, který sloužil k zabezpečení nemohoucích hudebníků nebo pozůstalých vdov a sirotků. Cílem studie je nastínit vývoj pražského spolku v souvislosti s obdobnými filantropickými organizacemi, zejména vídeňské Tonküstler- Sozietät, a hledat, do jaké míry docházelo k vzájemným vlivům.
Anotace anglicky
Jednota umělců hudebních ku podpoře vdov a sirotků [Prague's Society of Musicians] (1803–1903) played a key role in establishing the concert life of Prague of the nineteenth century. Jednota drew the interest of researchers with its extensive presentations of George Friedrich Händel's oratorio works. It was founded on the model of the Tonkünstler-Sozietät (1771), which regularly performed oratorios and is considered to be one of the earliest public concert institutions in Vienna. Both societies were established with the same goal: the proceeds of the benefit concerts went into a fund, which was used to secure disabled musicians or surviving widows and orphans. The aim of the study is to outline the development of the Prague Society in connection with similar philanthropic organizations, especially the Vienna Tonküstler-Sozietät, and to reveal to what extent they may have influenced each other.
Návaznosti
MUNI/A/1055/2021, interní kód MUNázev: Umění, média a design: historické proměny, aktuální trendy a výzvy budoucnosti
Investor: Masarykova univerzita, Umění, média a design: historické proměny, aktuální trendy a výzvy budoucnosti
VytisknoutZobrazeno: 31. 7. 2024 04:20