2021
Matematicky nadaný žák ve školním prostředí: Případová studie
BUDÍNOVÁ, IrenaZákladní údaje
Originální název
Matematicky nadaný žák ve školním prostředí: Případová studie
Název anglicky
Mathematically gifted pupil in the school environment: A case study
Autoři
BUDÍNOVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Svět nadání, Brno, Národní institut pro další vzdělávání, 2021, 1805-7217
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50302 Education, special
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/21:00128234
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
nadaní žáci; matematické nadání; matematická úloha; řešitelské strategie
Klíčová slova anglicky
gifted pupils; mathematical gift; mathematical task; solving strategies
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 28. 2. 2023 17:52, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Článek stručně teoreticky pojednává o vzdělávání nadaných žáků a o různých skupinách nadaných žáků, které jsou určitým způsobem ve školním prostředí znevýhodněny a existuje u nich zvýšené riziko, že je učitelé nebudou umět identifikovat a adekvátně rozvíjet. Případová studie se věnuje matematicky nadanému žákovi 8. ročníku a jeho obtížím pří průchodu školní docházkou. Na jeho případě je ilustrováno, že problematika nadání není dodnes některým učitelům vlastní a důsledkem je časté riziko, že nadané děti jsou vnímány spíše jako zvláštní. Cílem článku je hledat odpovědi na čtyři výzkumné otázky, týkající se školního prostředí, možnosti rozvíjení nevšedního nadání žáka a rovněž řešitelských strategií, které žák používá.
Anglicky
The article briefly theoretically discusses the education of gifted students and various problematic groups of gifted students who are disadvantaged in some way in the school environment and are at increased risk of not being identified and adequately developed.. The case study deals with a mathematically gifted 8th grade student and his difficulties in going through school. In his case, it is illustrated that the issue of giftedness is still not clear to some teachers and the result is a frequent risk that gifted children are perceived as rather strange. The aim of the article is to find answers to four research questions concerning the school environment, the possibility of developing the extraordinary gift of the pupil and also the solving strategies that the pupil uses.