JANÍK, Miroslav, Eva MINAŘÍKOVÁ, Tomáš JANÍK a Zuzana JUŘÍKOVÁ. On the Language of Student Teachers’ Professional Vision: How Do Pre-Service EFL Teachers Comment on Classroom Videos of Pupil Engagement? Orbis Scholae. Praha: Karolinum, 2021, roč. 15, č. 3, s. 43-60. ISSN 1802-4637. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2022.14.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název On the Language of Student Teachers’ Professional Vision: How Do Pre-Service EFL Teachers Comment on Classroom Videos of Pupil Engagement?
Autoři JANÍK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Tomáš JANÍK (203 Česká republika, domácí) a Zuzana JUŘÍKOVÁ (703 Slovensko, domácí).
Vydání Orbis Scholae, Praha, Karolinum, 2021, 1802-4637.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/21:00129395
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2022.14
Klíčová slova česky profesní vidění; žákovské spojení; word clouds; verbalizace
Klíčová slova anglicky professional vision; pupil engagement; word clouds; verbalisation
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 1. 3. 2023 16:54.
Anotace
Teacher’s professional vision is a well-researched concept that highlights the importance of noticing salient issues in classroom situations and reasoning about them. This paper aimed to investigate pre-service teachers’ professional vision of pupil engagement: what student teachers notice in classroom videos regarding pupil engagement and how they verbalize it. The data was collected using interviews with classroom videos as prompts. 20 English as a foreign language pre-service teachers participated in the study. The data was analysed using qualitative content analysis and word clouds. The results suggest that pupil engagement is observed on three levels: behavioural, cognitive, and emotional, and it is seen in connection with classroom factors influencing it; the most mentioned one being teacher actions. To verbalize their noticing of pupil engagement, student teachers used wors and phrases that describe engagement directly (such as “participate”, “enjoy”, “respond”) or indirectly, for example through descriptions of actions (“raising hands”) or suggestions of cognitive involvement with the content (“know” or “remember”). Understanding how student teachers talk about pupil engagement can help us tease out important points in discussions during teacher education programmes and, in doing so, aid the pre-service teachers in framing their noticing and developing their professional vision.
Anotace česky
Profesní vidění učitelů je dobře prozkoumaný koncept, který zdůrazňuje důležitost všímat si podstatných otázek v situacích ve třídě a uvažovat o nich. Cílem studie bylo prozkoumat profesní vidění studentů učitelství v oblasti zapojení žáků: čeho si studenti učitelství všímají na videozáznamech ze tříd, pokud jde o zapojení žáků, a jak to verbalizují. Data byla shromážděna pomocí rozhovorů nad videozáznamy výuky. Studie se zúčastnilo 20 učitelů angličtiny jako cizího jazyka. Data byla analyzována pomocí kvalitativní obsahové analýzy a word clouds. Výsledky naznačují, že zapojení žáků je pozorováno na třech úrovních: behaviorální, kognitivní a emocionální, a je vnímáno v souvislosti s faktory třídy, které ho ovlivňují; nejčastěji je zmiňováno jednání učitele. K verbalizaci svých postřehů o zapojení žáků používali studenti učitelství slova a slovní spojení, která zapojení popisují přímo (jako "účastnit se", "užívat si", "reagovat") nebo nepřímo, například prostřednictvím popisu činností ("zvedat ruce") nebo náznaků kognitivního zapojení do obsahu ("znát" nebo "pamatovat si"). Pochopení toho, jak studenti učitelství mluví o zapojení žáků, nám může pomoci identifikovat důležité aspekty v diskusích během vzdělávání učitelů, a tím pomoci učitelům během studia při formulování jejich všímání si a rozvoji jejich profesního vidění.
Návaznosti
GA17-15467S, projekt VaVNázev: Profesní vidění učitelů anglického jazyka v/po akci v komunikačních aktivitách perspektivou eye trackingu
Investor: Grantová agentura ČR, Profesní vidění učitelů anglického jazyka v/po akci v komunikačních aktivitách perspektivou eye trackingu
VytisknoutZobrazeno: 1. 5. 2024 04:13