RYCHLÍČKOVÁ, Jitka, Zora ČECHOVÁ, Kateřina NEBESKÁ a Lenka SOUČKOVÁ. Rozvoj klíčových kompetencí v oblasti klinického výzkumu: CONSCIOUS curriculum projects. Klinicka Farmakologie a Farmacie. Olomouc: SOLEN s.r.o., 2022, roč. 36, č. 4, s. 156-158. ISSN 1212-7973. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.36290/far.2022.026.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Rozvoj klíčových kompetencí v oblasti klinického výzkumu: CONSCIOUS curriculum projects
Název česky Rozvoj klíčových kompetencí v oblasti klinického výzkumu: CONSCIOUS curriculum projects
Název anglicky Building key competencies in clinical research: CONSCIOUS curriculum projects
Autoři RYCHLÍČKOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant, domácí), Zora ČECHOVÁ (203 Česká republika, domácí), Kateřina NEBESKÁ (203 Česká republika, domácí) a Lenka SOUČKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Klinicka Farmakologie a Farmacie, Olomouc, SOLEN s.r.o. 2022, 1212-7973.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 30104 Pharmacology and pharmacy
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14110/22:00128588
Organizační jednotka Lékařská fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.36290/far.2022.026
Klíčová slova česky nekomerční klinické studie; vysokoškolské vzdělávání; biomedicínské obory; kurikulum; problémová výuka
Klíčová slova anglicky non-commercial clinical trials; academic education; biomedical students; curriculum; problem-based learning
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Tereza Miškechová, učo 341652. Změněno: 5. 4. 2023 08:37.
Anotace
Oblast nekomerčních klinických studií zaznamenává v posledních letech významný vzestup hlavně v kontextu precision medicine a individualizované léčby. Nekomerční studie totiž poskytují prostor pro výzkum otázek přiléhavějších klinické praxi a nabízí příležitost pro využití inovativních designů klinických studií. Nekomerční klinické studie ale současně kladou vyšší nároky na hlavní zkoušející a členy jejich týmů, neboť tito svou pozici ve studii rozšiřují o koordinační a manažerskou roli zadavatele. Na druhé straně je vzdělávání v oblasti organizace a teorie klinických studií na lékařských a farmaceutických fakultách v České republice poměrně skromné. Typicky je zařazeno do výuky farmakologie jako součást přiblížení celého procesu výzkumu a vývoje léčiva. V postgraduálním stupni jsou pak pouze na některých fakultách otevírány komplexní předměty věnující se organizaci a interpretaci klinických studií. Projekty ERASMUS+ CONSCIOUS a ERASMUS+ CONSCIOUS II tak mohou pomoci zaplnit mezeru ve vzdělávání v této oblasti, nabízí totiž ucelený, bezplatně přístupný soubor lekcí pro pregraduální a postgraduální studenty biomedicínských oborů a plánována je také otevřená pilotní výuka formou dvanácti on-line lekcí s mezinárodní účastí.
Anotace anglicky
The field of non-commercial clinical trials has experienced significant expansion in recent years, especially in the context of precision medicine and individualized treatment. Indeed, non-commercial trials provide a venue for research on questions relevant to clinical practice and offer the opportunity to use innovative clinical trial designs. At the same time, however, non-commercial clinical trials place greater demands on principal investigators and their team members as they extend their position in the study to include the coordination and management role of the sponsor. On the other hand, training in the organization and theory of clinical trials at medical and pharmaceutical faculties in the Czech Republic is limited. It is typically included in pharmacology as part of an introduction to the overall process of drug research and development. At the postgraduate level, only some faculties offer comprehensive courses on the organization and interpretation of clinical trials. The ERASMUS+ CONSCIOUS and ERASMUS+ CONSCIOUS II projects can thus help to fill the gap in education in this area, offering a comprehensive, free-of-charge collection of lessons for undergraduate and postgraduate biomedical students, and an open pilot course of twelve on-line lessons with international participation is also planned.
Návaznosti
CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_013/0001826, interní kód MU
(Kód CEP: EF16_013/0001826)
Název: CZECRIN_PRO PACIENTY - zavádění inovativních moderních terapií
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, CZECRIN_PRO PACIENTY - zavádění inovativních moderních terapií, PO 1 Posilování kapacit pro kvalitní výzkum
LM2018128, projekt VaVNázev: Český národní uzel Evropské sítě infrastruktur klinického výzkumu (Akronym: CZECRIN)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Český národní uzel Evropské sítě infrastruktur klinického výzkumu (CZECRIN)
2018-1-HU01-KA203-047811, interní kód MUNázev: Curriculum Development of Human Clinical Trials for the Next Generation Biomedical Students (Akronym: CONCIOUS)
Investor: Evropská unie, Curriculum Development of Human Clinical Trials for the Next Generation Biomedical Students, Strategická partnerství v oblasti vzdělávání, odborné přípravy a mládeže
2021-1-CZ01-KA220-HED-000023177, interní kód MUNázev: CONSCIOUS II Curriculum Development of Human Clinical Trials for the Next Generation Biomedical PhD Students and Early Career Researchers in Medicine, Pharmacy and Health Sciences (Akronym: CONSCIOUS 2)
Investor: Evropská unie, CONSCIOUS II Curriculum Development of Human Clinical Trials for the Next Generation Biomedical PhD Students and Early Career Researchers in Medicine, Pharmacy and Health Sciences, Strategická partnerství v oblasti vzdělávání, odborné přípravy a mládeže
VytisknoutZobrazeno: 6. 10. 2024 09:01