D 2022

Identita učitele střední odborné školy

MARINIČ, Peter

Basic information

Original name

Identita učitele střední odborné školy

Name (in English)

Identity of the teacher of a secondary vocational school

Authors

Edition

1. vyd. Dubnica nad Váhom, 15. didaktická konference, p. 161-167, 7 pp. 2022

Publisher

Vysoká škola DTI

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-8222-044-8

Keywords (in Czech)

identita učitele, učitel střední odborné školy, rešerše

Keywords in English

identity of teacher, secondary vocational school teacher, literature review

Tags

Reviewed
Změněno: 1/3/2023 09:33, Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D.

Abstract

V originále

Učitel pro mnohé představuje významnou osobnost, která je formuje v mnoha oblastech. Učitel si je vědom, z toho vyplývající důležitosti své role, a proto se v mnoha případech snaží své kompetence zdokonalovat a dále rozvíjet. Zároveň dochází ke smysluplnějšímu pojetí vlastní identity učitele. Jde o širší pojem, přičemž k němu lze přistupovat z hlediska psychologického, sociálního nebo sociokulturního. Tedy sebepojetí učitele, jeho hodnocení sebe sama, ale i hodnocení idealizované představy učitele jako takové hodnocení založené na osobnostních rysech a dalších faktorech může být zahrnuto. Proto lze identifikovat několik forem a vrstev identity učitele. V příspěvku je prezentováno teoretické objasnění specifik identity učitele středního odborného učiliště na základě literární rešerše dostupných článků v databázi WOS a SCOPUS.

In English

For many, the teacher represents an important personality shaping them in many areas. The teacher is aware of the resulting importance of his role and therefore in many cases tries to improve and further develop his competences. At the same time, there is a more meaningful conception of the teacher's own identity. It is a wider concept, while it can be approached from a psychological, social, or socio-cultural point of view, i.e., the teacher's self-concept, his assessment of himself, but also the assessment of the idealized idea of the teacher as such, assessment based on personality traits and other factors can be included. Therefore, several forms and layers of the teacher's identity can be identified. In the paper, the theoretical clarification of the specifics of the identity of a secondary vocational schoolteacher, based on a literature review of available articles in the WOS and SCOPUS database is presented.

Links

MUNI/A/1472/2021, interní kód MU
Name: Přírodovědné, technické a odborné vzdělávání na základních a středních školách
Investor: Masaryk University