2023
Možnosti objektivizace hodnocení metakognitivního myšlení žáků v reálné praxi: Výběr příkladů z portfolií učitelů matematiky realizujících akční výzkum
ŘÍČAN, Jaroslav, Vlastimil CHYTRÝ, Petr SUCHÁČEK a Miloš MAKOVSKÝZákladní údaje
Originální název
Možnosti objektivizace hodnocení metakognitivního myšlení žáků v reálné praxi: Výběr příkladů z portfolií učitelů matematiky realizujících akční výzkum
Název česky
Možnosti objektivizace hodnocení metakognitivního myšlení žáků v reálné praxi: Výběr příkladů z portfolií učitelů matematiky realizujících akční výzkum
Název anglicky
Possibilities of Objectifying the Assessment of Students‘ Metacognitive Thinking in Real Practice: A Selection of Examples from the Portfolios of Mathematics Teachers Conducting an Action Research
Autoři
ŘÍČAN, Jaroslav, Vlastimil CHYTRÝ, Petr SUCHÁČEK a Miloš MAKOVSKÝ
Vydání
Most, 96 s. 2023
Nakladatel
Hněvín
Další údaje
Typ výsledku
Odborná kniha
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
ISBN
978-80-7561-403-2
Klíčová slova česky
Akční výzkum; metakognice; didaktika matematiky; učitelé; studenti učitelství
Klíčová slova anglicky
Action research; metacognition; mathematics instruction; teachers; student teachers
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 7. 3. 2023 14:39, Mgr. Petr Sucháček
V originále
Předkládaný text se věnuje problematice matematického vyučování a učení v souvislosti se zapojením metakognitivních aktivit. Text vznikl na základě projektu OP VVV jako výsledek analýzy výsledků akčních výzkumů učitelů matematiky, kteří do svých příprav zapojili problémové úlohy a metakognitivní aktivity. Text nejprve seznamuje čtenáře s problematikou akčního výzkumu a následně s konstruktem metakognice. Hlavní těžiště práce leží jednak v ukázkách portfolií učitelů, které reprezentativně demonstrují zapojení příslušného komponentu metakognice, a dále pak v příkladech popisu akčních výzkumů realizovaných učiteli včetně analýzy vzešlých výsledků. Text je určen nejen současným učitelům matematiky a studentům učitelství matematiky, ale i všem dalším současným i budoucím učitelům hledajícím možné způsoby objektivizace svého hodnocení prostřednictvím realizace akčního výzkumu a inspiraci pro svou výuku, neboť konstrukt metakognice není zcela svázán s příslušnou oblastí (vyučovacím předmětem) a množství metakognitivních aktivit uvedených v této publikaci je možné použít i v jiných oblastech (vyučovacích předmětech) s minimálně, nebo dokonce žádnou úpravou v zadání úlohy.
Česky
Předkládaný text se věnuje problematice matematického vyučování a učení v souvislosti se zapojením metakognitivních aktivit. Text vznikl na základě projektu OP VVV jako výsledek analýzy výsledků akčních výzkumů učitelů matematiky, kteří do svých příprav zapojili problémové úlohy a metakognitivní aktivity. Text nejprve seznamuje čtenáře s problematikou akčního výzkumu a následně s konstruktem metakognice. Hlavní těžiště práce leží jednak v ukázkách portfolií učitelů, které reprezentativně demonstrují zapojení příslušného komponentu metakognice, a dále pak v příkladech popisu akčních výzkumů realizovaných učiteli včetně analýzy vzešlých výsledků. Text je určen nejen současným učitelům matematiky a studentům učitelství matematiky, ale i všem dalším současným i budoucím učitelům hledajícím možné způsoby objektivizace svého hodnocení prostřednictvím realizace akčního výzkumu a inspiraci pro svou výuku, neboť konstrukt metakognice není zcela svázán s příslušnou oblastí (vyučovacím předmětem) a množství metakognitivních aktivit uvedených v této publikaci je možné použít i v jiných oblastech (vyučovacích předmětech) s minimálně, nebo dokonce žádnou úpravou v zadání úlohy.
Anglicky
The present text focuses on mathematics teaching and learning in the context of employing metacognitive activities. The text was created on the basis of an OP VVV project as a result of an analysis of the results of an action research by mathematics teachers who included problem-based tasks and metacognitive activities in their preparation. The text fi rst introduces the reader to the issue of action research and then to the construct of metacognition. The main focus of the work lies both in examples of teachers‘ portfolios, which representatively demonstrate the involvement of the relevant component of metacognition, and in examples of descriptions of action research carried out by teachers, including an analysis of the results. The text is intended not only for current mathematics teachers and mathematics teaching students, but also for all other current and future teachers looking for possible ways to objectify their assessment through action research and inspiration for their teaching, since the construct of metacognition is not completely tied to the relevant area (subject) and a number of metacognitive activities presented in this publication can be used in other areas (subjects) with minimal or even no modifi cation in the task assignment.