NOVÁKOVÁ, Eva and Růžena BLAŽKOVÁ. Rozvíjení matematické gramotnosti s využitím inovativního modulu systematického rozvoje akcelerovaných žáků 1. až 3. tříd. Metodický text pro učitele (Developing mathematical literacy using an innovative module for the systematic development of accelerated pupils in grades 1 to 3. Methodical text for teachers). Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2022. ISBN 978-80-280-0271-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozvíjení matematické gramotnosti s využitím inovativního modulu systematického rozvoje akcelerovaných žáků 1. až 3. tříd. Metodický text pro učitele
Name (in English) Developing mathematical literacy using an innovative module for the systematic development of accelerated pupils in grades 1 to 3. Methodical text for teachers
Authors NOVÁKOVÁ, Eva and Růžena BLAŽKOVÁ.
Edition 1., elektronické vyd. Brno, 2022.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Teaching aids, texts (including individual chapters in textbooks)
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Čítárna Munispace
ISBN 978-80-280-0271-8
Keywords (in Czech) matematická gramotnost, žák s nadáním na matematiku, videolekce, pracovní listy, úlohy s gradací obtížnosti
Keywords in English mathematical literacy, mathematically gifted pupils, video lessons, worksheets, graded problems
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá, učo 13047. Changed: 3/4/2023 13:57.
Abstract
Metodický text je výstupem tříletého řešení projektu „Výzkumně ověřený inovativní model identifikace a rozvoje matematicky nadaných žáků základních škol (VOIM)“. Moderně koncipované rozvojové materiály jsou určeny především žákům prvních ročníků, kteří rádi přemýšlejí, bádají, objevují nové poznatky (nejen) z oblasti matematiky. 60 pracovních listů ve třech úrovních obtížnosti k 20 matematickým tématům je doplněno souborem videí. Pracovní listy umožňují diferencovanou individuální práci žáků, vedou k rozvíjení jejich abstraktního a exaktního myšlení, ke kritickému usuzování a srozumitelné a věcné argumentaci. Úlohy vycházejí z aktuálních kurikulárních dokumentů, ale vzdělávací obsah na některých místech přesahují. Obtížnost úloh na jednotlivých pracovních listech graduje od nejméně obtížné po nejnáročnější, obvykle z rozšiřujícího učiva.
Abstract (in English)
The methodological text is an output of the three-year project "Research-validated innovative model of identification and development of mathematically gifted primary school pupils (VOIM)". The modernly designed development materials are designate primarily for pupils of the first grade who like to think, explore, discover new knowledge (not only) in the field of mathematics. 60 worksheets in three levels of difficulty for 20 mathematical topics are accompanied by a set of videos. The worksheets enable differentiated individual work of pupils. The tasks lead to the development of their abstract and exact thinking, critical reasoning and argumentation. The tasks are based on current curriculum documents but go beyond the educational content in some places. The difficulty of the tasks on each worksheet grades from the least difficult to the most difficult, usually from the extension curriculum.
Links
CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016366, interní kód MUName: Výzkumně ověřený inovativní model identifikace a rozvoje matematicky nadaných žáků základních škol (Acronym: VOIM)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education
PrintDisplayed: 5/5/2024 15:13