2021
„Chci to studovat víc a chci to dělat dobře“: vnímání profese studenty a studentkami psychologie během pandemie COVID-19
TRTÍLEK, Jan; Natálie NAVRÁTILOVÁ; Nikol FOJTŮ a Barbara LÁŠTICOVÁZákladní údaje
Originální název
„Chci to studovat víc a chci to dělat dobře“: vnímání profese studenty a studentkami psychologie během pandemie COVID-19
Název česky
„Chci to studovat víc a chci to dělat dobře“: vnímání profese studenty a studentkami psychologie během pandemie COVID-19
Název anglicky
“I want to study it more and I want to do it well”: psychology students‘ perceptions of the profession during the covid-19 pandemic
Autoři
TRTÍLEK, Jan; Natálie NAVRÁTILOVÁ; Nikol FOJTŮ a Barbara LÁŠTICOVÁ
Vydání
Diskuze v psychologii, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra psychologie, 2021, 2694-8338
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
studenti psychologie; pandemie COVID-19; vnímání psychologie; duševní zdraví
Klíčová slova anglicky
psychology students; COVID-19 pandemic; perceptions of psychology; mental health
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 5. 4. 2023 17:01, Mgr. Natálie Navrátilová
V originále
Hlavním cílem této vícepřípadové studie bylo prozkoumat, jak studenti a studentky psychologie na FF MUNI hovoří o případných změnách ve svém vnímání psychologie, motivaci ke studiu a seberealizaci v oboru v důsledku koronavirové krize. Provedli jsme 6 rozhovorů se studenty a studentkami psychologie, které jsme podrobili tematické analýze. Naše výsledky naznačují, že dopady koronavirové krize na motivaci ke studiu i na vnímání psychologie u respondentů i ve společnosti (z perspektivy participantů a participantek) jsou až na výjimky vesměs pozitivní v tom smyslu, že se posílilo vnímání významu psychologické profese i motivace studentů a studentek ke studiu. Důvodem byl především nárůst psychických problémů ve společnosti během pandemie a s tím související tematizace duševního zdraví ve společenském diskurzu.
Anglicky
The main objective of this multiple case study was to investigate how psychology students at the Faculty of Arts of MUNI talk about possible changes in their perception of psychology, motivation to study, and self-actualisation in the field as a result of the coronavirus crisis. Six interviews conducted with psychology students were subjected to thematic analysis. Our results suggest that the effects of the coronavirus crisis on the study motivation and the perception of psychology among the respondents and in society are, with a few exceptions, perceived as primarily positive. The perception of the psychology profession's importance and students' motivation to study has been strengthened. That was mainly due to society's increased mental health problems during the pandemic and the associated thematisation of mental health in societal discourse.