KROUPA, Jiří. Od prostoru k hmotě a potom zase zpět. Tektonika a stereotomnost v Brněnské škole dějin umění. In Jana Gazdagová, Lenka Vrlíková (edd.). Materiál a materialita v architektuře v rámci Brněnské školy dějin umění. První. Brno: Books and Pipes - Masarykova univerzita, 2021, s. 93-115. ISBN 978-80-7485-248-0.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Od prostoru k hmotě a potom zase zpět. Tektonika a stereotomnost v Brněnské škole dějin umění.
Název anglicky From space to matter and back again. Tectonics and stereotomy in the Brno School of Art History.
Autoři KROUPA, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání První. Brno, Materiál a materialita v architektuře v rámci Brněnské školy dějin umění, od s. 93-115, 23 s. 2021.
Nakladatel Books and Pipes - Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60400 6.4 Arts
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00129430
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7485-248-0
Klíčová slova česky Tektonika; stereotomie; Václav Richter; Zdeněk Kudělka
Klíčová slova anglicky Tektonics; stereotomy; Václav Richter; Zdeněk Kudělka
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc., učo 1868. Změněno: 21. 4. 2023 15:24.
Anotace
Václav Richter a jeho nástupce Zdeněk Kudělka (1926-2000) používali termíny tektonika a stereotomie při studiu baroka a moderní architektury v míře, která v českých dějinách umění nebyla obvyklá. Tento způsob myšlení lze tedy označit za určitý specifický přínos brněnské školy k teorii a dějinám architektury. Žádný z nich však neprovedl na toto téma zásadní teoretickou studii. Cílem přednášky je pomocí jednotlivých příkladů ukázat, jak byly tyto termíny v Brně používány. Je zřejmé, že navzdory zjevné souvislosti s myšlením Gottfrieda Sempera nebyla jeho teorie materiálu a materiální transformace v Brně rozvinuta. Když Václav Richter hovořil o formativních prostorových principech, chápal koncepty tektoniky a stereotomie spíše jako termíny, jimiž lze chápat tvůrčí postup architekta. Naopak Zdeněk Kudělka použil tyto termíny pro popisnou analýzu vztahu mezi vnitřním prostorem a vnější hmotou v architektuře.
Anotace anglicky
Václav Richter and his follower Zdeněk Kudělka (1926-2000) used the terms tectonics and stereotomy in their studies of baroque and modern architecture to such extent that was not usual in Czech art history. This way of thinking can therefore be described as a certain specific contribution of the Brno School to the theory and history of architecture. However, none of them have carried out a major theoretical study on the subject. The aim of my lecture is to use individual examples to show how these terms were used in Brno. It is clear that despite the obvious connection to Gottfried Semper's thinking, his theory of material transformation was not developed in Brno. When Václav Richter spoke of formative spatial principles, he understood the concepts of tectonics and stereotomy more as terms with which the architect's design idea can be understood. On the contrary, Zdeněk Kudělka used these terms for a descriptive analysis of the relationship between internal space and external matter in architecture.
Návaznosti
GA20-09541S, projekt VaVNázev: Dějiny umění na Moravě: Morava v dějinách umění (Akronym: Dějiny umění na Moravě)
Investor: Grantová agentura ČR, Dějiny umění na Moravě: Morava v dějinách umění
MUNI/A/1468/2020, interní kód MUNázev: Materiál a materialita v historické i současné architektonické tvorbě (Akronym: Materiál a materialita)
Investor: Masarykova univerzita, Materiál a materialita v historické i současné architektonické tvorbě
VytisknoutZobrazeno: 28. 4. 2024 12:27