Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{2279617, author = {Marinič, Peter}, booktitle = {Trendy ve vzdělávání 2023}, keywords = {teacher's identity; undergraduate teaching training; teacher's competencies; vocational education}, language = {cze}, isbn = {978-80-244-6230-1}, title = {Pregraduální příprava učitele: Cesta k identitě učitele v odborném vzdělávání}, url = {https://www.researchgate.net/publication/370214229_Trendy_ve_vzdelavani_2023_-_sbornik_abstraktu_mezinarodni_konference}, year = {2023} }
TY - CONF ID - 2279617 AU - Marinič, Peter PY - 2023 TI - Pregraduální příprava učitele: Cesta k identitě učitele v odborném vzdělávání SN - 9788024462301 KW - teacher's identity KW - undergraduate teaching training KW - teacher's competencies KW - vocational education UR - https://www.researchgate.net/publication/370214229_Trendy_ve_vzdelavani_2023_-_sbornik_abstraktu_mezinarodni_konference N2 - Pregraduální příprava učitelů představuje významný prvek při formování učitele. Zahrnuje rozvoj odborných i profesních kompetencí, tj. kombinaci věcné stránky odbornosti v příslušném oboru a oblasti pedagogicko-psychologického základu, obecné i oborové didaktiky, a klade základy vytváření budoucí identity učitelů v odborném vzdělávání. Dynamický technologický rozvoj, např. iniciativa Industry 5.0 nebo důraz na STEAM předměty ve výuce, přispívá k neustále potřebě přiměřeně inovovat vzdělávací obsah i jeho didaktické zpracování, čímž ovlivňuje podobu pregraduální přípravy učitelů v odborném vzdělávání. Příspěvek cílí na kritické zhodnocení rozvoje kompetencí a specifikaci podmínek v průběhu přípravy budoucích učitelů v odborném vzdělávání takto: (1) identifikuje trendy ovlivňující pojetí a náplň kompetencí v důsledku technologického rozvoje (implementace Industry 5.0 a STEAM do odborného vzdělávání); (2) analyzuje rozvoj odborných a profesních kompetencí s dopadem na identitu učitelů v odborném vzdělávání. Posloupnost rozvíjení a doplňování odborné a profesní identity učitelů v odborném vzdělávání je v příspěvku schematicky znázorněná prostřednictvím cesty k identitě učitele v odborném vzdělávání, analyzující různé možnosti dosažení komplexní identity. Následně je pak identifikován vliv aktuálních trendů, zejména Industry 5.0 a důrazu na výuku STEAM předmětů, na vzdělávací obsah, učivo, i jeho didaktické zpracování, tj. vazba na odborné, ale i profesní kompetence. Příprava takového učitele je náročný a ve své podstatě nikdy nekončící proces, formující nejen identitu učitele v odborném vzdělávání, ale i žáky vyučované tímto učitelem. ER -
MARINIČ, Peter. Pregraduální příprava učitele: Cesta k identitě učitele v odborném vzdělávání. In \textit{Trendy ve vzdělávání 2023}. 2023. ISBN~978-80-244-6230-1.
|