J 2022

Pilíře učitelské způsobilosti: nástroj pro mezioborovou spolupráci přípravě budoucích učitelů geografie

SPURNÁ, Michaela, Eduard HOFMANN a Petr KNECHT

Základní údaje

Originální název

Pilíře učitelské způsobilosti: nástroj pro mezioborovou spolupráci přípravě budoucích učitelů geografie

Název česky

Pilíře učitelské způsobilosti: nástroj pro mezioborovou spolupráci přípravě budoucích učitelů geografie

Název anglicky

Pillars of Teacher Competence: A Tool for Interdisciplinary Collaboration in the Preparation of Future Geography Teachers

Autoři

SPURNÁ, Michaela (203 Česká republika, garant, domácí), Eduard HOFMANN (203 Česká republika, domácí) a Petr KNECHT (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Geografické informácie, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2022, 1337-9453

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/22:00130711

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

geografické vzdělávání; vzdělávání učitelů; kurikulum geografie; vysokoškolské vzdělání

Klíčová slova anglicky

geography education; initial teacher education; geography curriculum; higher education

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 2. 2024 13:49, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Příspěvek představuje zkušenosti autorů se zaváděním změn ve vzdělávání budoucích učitelů geografie. Příspěvek popisuje koncepční přístup ve výuce geografie, který posloužil jako ideová inspirace pro realizaci kritických změn ve vzdělávání učitelů geografie na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Následně uvádíme deset pilířů učitelských kompetencí, které vyplynuly z přenesení koncepčního přístupu na mezioborovou úroveň. V závěru poukazujeme na to, že úspěšná implementace koncepčního přístupu prostřednictvím deseti pilířů učitelských kompetencí s sebou nese potřebu zásadní koncepční změny, a to zejména v myšlení a jednání vzdělavatelů budoucích učitelů.

Anglicky

The paper presents the authors’ experience of implementing changes in the education of future geography teachers. The paper describes conceptual approach in geography education that served as an ideological inspiration for implementing critical changes in geography teacher education at Faculty of Education, Masaryk University in Brno, Czechia. We then outline the ten pillars of teacher competency that have emerged from bringing the conceptual approach to the interdisciplinary level. We conclude by pointing out that successful implementation of the conceptual approach through the ten pillars of teacher competency entails the need for a fundamental conceptual change, especially in the thinking and actions of educators of future teachers.

Návaznosti

MUNI/A/1453/2021, interní kód MU
Název: Od rešerše ke vědeckému zkoumání ověřování pedagogických jevů: podpora studentských aktivit tří profesních mikrospolečenství
Investor: Masarykova univerzita, Od rešerše ke vědeckému zkoumání ověřování pedagogických jevů: podpora studentských aktivit tří profesních mikrospolečenství