p 2023

Znojmo: Kam jsme se dostali a kudy dál?

FOLETTI, Ivan a Jan KLÍPA

Základní údaje

Originální název

Znojmo: Kam jsme se dostali a kudy dál?

Název anglicky

Znojmo: Where have we got to and where to go from here?

Autoři

FOLETTI, Ivan a Jan KLÍPA

Vydání

Středověk v pohybu, 2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Patriotism; nationalism; Mediterranean; St. Catherine; St. Hippolytus

Anotace

V originále

Nástěnné malby v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě nepřestávají zaměstnávat historiky ani historiky umění již téměř dvě století. Vzbuzují ale i zájem místní i širší veřejnosti v míře, které je ve srovnání s jinými památkami románského období nebývalá. Soupeřící odborné narativy se tak musí argumentačně vyrovnávat nejen vzájemně, ale od 80. let 20. století do určité míry reagují i na amatérskou (v neutrálním a původním slova smyslu) alternativní historii. V první části odborného dialogu se budeme ptát, jak tyto interakce, odehrávající se v konkrétních měnících se společensko-politických kontextech, poznamenaly současný stav poznání. Pokračující odborné bádání nicméně otevírá možnosti promýšlet otázky s malbami spojené v nových, širších kontextech. A to jak ve smyslu lokálním, kdy je zřejmé, že nové interpretace nálezů na hradišti sv. Hypolita musí vést i k reinterpretacím vlastní hradní rotundy, ale i globálním, kdy bude zapotřebí opustit česko-moravské stereotypy zatížené poziční linie a znovu a přesněji zasadit celou znojemskou situaci do širokých evropských souvislostí.

Anglicky

The murals in the Rotunda of St. Catherine in Znojmo have kept historians and art historians busy for almost two centuries. But they have also aroused the interest of the local and wider public to a degree that is unprecedented compared to other monuments of the Romanesque period. Competing scholarly narratives have thus not only had to balance each other in argument, but since the 1980s they have also responded to some extent to amateur (in the neutral and original sense of the word) alternative history. In the first part of the expert dialogue we will ask how these interactions, taking place in specific changing socio-political contexts, have marked the current state of knowledge. However, ongoing scholarship opens up possibilities for thinking through issues related to the paintings in new, broader contexts. Both in a local sense, where it is obvious that new interpretations of the findings at the St. Hypolytus fortress must lead to reinterpretations of the castle rotunda itself, and in a global sense, where it will be necessary to abandon the Czech-Moravian stereotypes burdened with positional lines and to reinscribe the whole Znojmo situation more accurately in a broad European context.