J 2016

Religious Memory and Transmission of Knowledge on Religions through Education. The Case of Education System in the Czech Republic

HAVLÍČEK, Jakub

Základní údaje

Originální název

Religious Memory and Transmission of Knowledge on Religions through Education. The Case of Education System in the Czech Republic

Název česky

Náboženská paměť a předávání znalostí o náboženstvích prostřednictvím vzdělávání. Případ vzdělávacího systému v České republice

Název anglicky

Religious Memory and Transmission of Knowledge on Religions through Education. The Case of Education System in the Czech Republic

Vydání

Pantheon, Czechia, - 2016, 1803-2443

Další údaje

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Klíčová slova česky

Česká republika, česká společnost, školský zákon, vzdělávání, zákon o církvích, paměť, veřejná sféra, náboženství, náboženská paměť, sekularizace, teorie racionální volby

Klíčová slova anglicky

Czech Republic, Czech society, Education Act, education, Law on Churches, memory, public sphere, religion, religious memory, secularization, theory of religious economy

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 6. 2023 12:45, Bc. Mgr. Jakub Havlíček, Ph.D.

Anotace

V originále

The paper deals with the ways of re-producing religious memory through the education system in the Czech Republic. The paper summarizes the concept of religious memory as defined by D. Hervieu-Léger. The paper defines two distinctive yet interconnected aspects of religious memory: religious knowledge and knowledge on religions. Religious knowledge is a set of information as seen through the perspective of a specific religious tradition, knowledge on religions encompasses all information on the topic of religions. Religious memory is re-produced by various agents - the system of education represents one of these channels through which it is reproduced. The paper takes into account two aspects of the process of reproducing religious memory through education: normative and practical. The paper examines two legal norms regulating the access of religious organizations to the school system: the Education Act and the Law on Churches. The laws set equal requirements for all churches. In reality, not all churches which are interested in obtaining the special rights, including the access to the school system, can meet the strict requirements. The legal requirements disadvantage alternative religions and minor religious groups. Applying the economic approach, the paper ascertains that the competition of churches at religious marketplace is not entirely free. The legal practice allows the Czech state to keep its control over the process of maintaining religious memory through the state school system. It is a good example of state control over the authorized memory that allows keeping the sense of historical continuity within the society. The image of the modern Czech society as secularized, irreligious or even atheist can be too simplistic since religion and the state interfere vividly within the public sphere of the Czech society.

Česky

Příspěvek se zabývá způsoby, jakými se v České republice prostřednictvím vzdělávacího systému znovu vytváří náboženská paměť. Článek shrnuje pojetí náboženské paměti, jak ji definoval D. Hervieu-Léger. Článek definuje dva odlišné, ale zároveň vzájemně propojené aspekty náboženské paměti: náboženské vědění a vědění o náboženství. Náboženské vědění je soubor informací viděný perspektivou konkrétní náboženské tradice, vědění o náboženstvích zahrnuje veškeré informace na téma náboženství. Náboženská paměť je re-produkována různými činiteli - systém vzdělávání představuje jeden z těchto kanálů, jimiž je reprodukována. Článek bere v úvahu dva aspekty procesu reprodukce náboženské paměti prostřednictvím vzdělávání: normativní a praktický. Článek zkoumá dvě právní normy upravující přístup náboženských organizací do školského systému: školský zákon a zákon o církvích. Zákony stanovují stejné požadavky pro všechny církve. Ve skutečnosti ne všechny církve, které mají zájem o získání zvláštních práv, včetně přístupu do školského systému, mohou splnit přísné požadavky. Zákonné požadavky znevýhodňují alternativní náboženství a menší náboženské skupiny. Při použití ekonomického přístupu článek zjišťuje, že konkurence církví na náboženském trhu není zcela volná. Právní praxe umožňuje českému státu udržet si kontrolu nad procesem udržování náboženské paměti prostřednictvím státního školského systému. Je to dobrý příklad státní kontroly nad autorizovanou pamětí, která umožňuje udržovat pocit historické kontinuity ve společnosti. Obraz moderní české společnosti jako sekularizované, nenáboženské či dokonce ateistické může být příliš zjednodušený, neboť náboženství a stát v rámci veřejné sféry české společnosti živě interferují.