BĚLKA, Luboš. Vanišova a Palátova fotografie Baržiho velkého Maitréji a její význam pro vizuální rekonstrukci chrámu Džokhang ve Lhase : Případová studie. In Váša, Ondřej. Tichá pošta mezi Bohemií a Buddhou. Praha: Togga, 2023, s. 201-243. ISBN 978-80-7476-228-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vanišova a Palátova fotografie Baržiho velkého Maitréji a její význam pro vizuální rekonstrukci chrámu Džokhang ve Lhase : Případová studie
Název česky Vanišova a Palátova fotografie Baržiho velkého Maitréji a její význam pro vizuální rekonstrukci chrámu Džokhang ve Lhase : Případová studie
Název anglicky Vaniš and Palát's photograph of Barzi's Great Maitreya and its significance for the visual reconstruction of the Jokhang Temple in Lhasa : a case study
Autoři BĚLKA, Luboš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Praha, Tichá pošta mezi Bohemií a Buddhou, od s. 201-243, 43 s. 2023.
Nakladatel Togga
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60304 Religious studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7476-228-4
Klíčová slova anglicky Buddha Maitreya; Barzi's Great Maitreya; Jokhang Temple; Lhasa; gilded copper statue; Josef Vaniš; Augustin Palát; Tibetan Buddhism; Iconography
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Ivona Vrzalová, učo 361753. Změněno: 27. 2. 2024 09:21.
Anotace
Příspěvek pojednává o gigantické soše budoucího Buddhy Maitréji, nazývané Baržiho Čhampa, která se nacházela v hlavní dvoraně chrámu Džokhang ve Lhase. Tato zhruba osmimetrová měděná pozlacená socha byla v roce 1966 maoistickými rudými gardisty zničena a dnes na jejím místě stojí replika, či spíše imitace původní sochy. Přestože šlo o největší sochu v Džokhangu, není známo příliš mnoho fotografií, které by zachycovaly původní podobu před jejím zánikem. Zatím jich bylo publikováno okolo desítky, přičemž od českých, respektive československých autorů pochází zhruba třetina. První, kdo z našinců sochu vyfotografoval a publikoval, byl v prosinci 1954 Josef Vaniš a poslední byl v září 1956 Augustin Palát, a právě jejich fotografie sehrály kardinální roli ve zjištění, že se socha v průběhu času proměňovala – pohybovala rukou. Tuto záhadu změny gesta ruky (sansktsky mudra) v polovině padesátých let se příspěvek pokusí rozlousknout.
Anotace anglicky
The paper discusses the gigantic statue of the future Buddha Maitreya, called Barji Champa, which was located in the main hall of the Jokhang Temple in Lhasa, Tibet. This roughly eight-metre-high gilded copper statue was destroyed by Maoist Red Guards in 1966 and today a replica, or rather an imitation of the original statue, stands in its place. Although it was the largest statue in Jokhang, not many photographs are known to show the original form before its demise. About a dozen of them have been published so far, with about a third coming from Czech or Czechoslovak authors. The first Czech photographer to photograph and publish the statue was Josef Vaniš in December 1954, and the last was Augustin Palát in September 1956, and it was their photographs that played a cardinal role in establishing that the statue had changed over time - that it had moved by hand. The paper will attempt to unravel this mystery of the change in hand gesture (mudra in Sanskrit) in the mid-1950s.
Návaznosti
GA23-06406S, projekt VaVNázev: Reprezentace a role tibetského buddhismu v narativech o Tibetu od roku 1950 do současnosti
Investor: Grantová agentura ČR, Reprezentace a role tibetského buddhismu v narativech o Tibetu od roku 1950 do současnosti
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 12:47