WEISSAR, Tomáš. Queen of Heaven, Queen of Bohemia: Patronage of Religious Writing by Abbess Kunigunde as a Means of Self-Promotion, International Medieval Congress Leeds, 4 July 2023. In International Medieval Congress Leeds 2023. 2023.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Queen of Heaven, Queen of Bohemia: Patronage of Religious Writing by Abbess Kunigunde as a Means of Self-Promotion, International Medieval Congress Leeds, 4 July 2023
Název česky Královna nebes, královna česká: Donátorství duchovního písemnictví abatyše Kunhuty jako prostředek sebepropagace, Mezinárodní středověký kongres Leeds, 4. července 2023
Autoři WEISSAR, Tomáš.
Vydání International Medieval Congress Leeds 2023, 2023.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky afektivní devoce; abatyše Kunhuta; Pasionál abatyše Kunhuty; imitatio Mariae; afektivní performance
Klíčová slova anglicky affective devotion; abess Kunigunde of Bohemia; Passional of Abess Kunigunde; imitatio Mariae; performance of devotion
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar, učo 397544. Změněno: 29. 1. 2024 14:50.
Anotace
The paper presented the eldest daughter of Ottokar II, Kunigunde of Bohemia, who became abbes of the Convent of Saint George at Prague Castle, the oldest Benedictine nunnery in the region, in 1302. A mother of two, and the only female progeny of the Bohemian ruling House of Přemyslids, Kunigunde must have experienced considerable pressure to re-enter the royal marriage market after her encloisterment. To secure her position as the sworn bride of Christ, she commissioned a series of religious texts promoting the affective devotion towards Christ and Virgin Mary for her personal usage and communal worship of her nuns. Through the mimetic devotional practices prescribed in these works, known as imitatio Mariae, or emulation of the Virgin, Kunigunde not only secured her position as a celibate woman, but placed herself (almost) on a par with the Mother of God herself. To the same effect, she had herself depicted in the front page of a luxurious manuscript, known as the Passional of Abbess Kunigunde, as a venerated patron of the convent, the image most probably subject to communal veneration after her death.
Anotace česky
Příspěvek představil nejstarší dceru Otakara II., Kunhutu Přemyslovnu, která se v roce 1302 stala abatyší kláštera svatého Jiří na Pražském hradě, nejstaršího benediktinského kláštera v regionu. Kunhuta, matka dvou dětí a jediný ženský potomek českého vládnoucího rodu Přemyslovců, musela po svém vstupu do kláštera zažívat značný tlak, aby se znovu zapojila do královského sňatkového trhu. Aby si zajistila pozici Kristovy zaslíbené nevěsty, objednala pro svou osobní potřebu a pro společné uctívání svými jeptiškami řadu náboženských textů propagujících afektivní úctu ke Kristu a Panně Marii. Prostřednictvím mimetických zbožných praktik předepsaných v těchto dílech, známých jako imitatio Mariae neboli napodobování Panny Marie, si Kunhuta nejen upevnila své postavení ženy žijící v celibátu, ale postavila se (téměř) na roveň samotné Matce Boží. Za stejným účelem se nechala vyobrazit na titulní straně luxusního rukopisu, známého jako Pasionál abatyše Kunhuty, jako uctívaná patronka kláštera, přičemž tento obraz byl po její smrti nejspíše předmětem společné úcty.
VytisknoutZobrazeno: 29. 5. 2024 23:49