RUSINKO, Marcela. Old vs. New Middle Class : Collecting Identity in Interwar Central Europe as a Study Concept. Online. In Woźniak-Koch, Milena. Mapping Art Collecting in Europe, 1860-1940 : Eastern and Western Sociocultural Perspectives. Paderborn: Brill | Schöningh, 2023, s. 148-162. FOKUS, Volume 10. ISBN 978-3-657-79543-7. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.30965/9783657795437_011.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Old vs. New Middle Class : Collecting Identity in Interwar Central Europe as a Study Concept
Autoři RUSINKO, Marcela (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Paderborn, Mapping Art Collecting in Europe, 1860-1940 : Eastern and Western Sociocultural Perspectives, od s. 148-162, 15 s. FOKUS, Volume 10, 2023.
Nakladatel Brill | Schöningh
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/23:00131311
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-3-657-79543-7
Doi http://dx.doi.org/10.30965/9783657795437_011
Klíčová slova anglicky Knowledge class; old and new middle class; financial and human capital; collecting identity; collecting strategies.
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Ing. Marcela Rusinko, Ph.D., učo 16236. Změněno: 3. 4. 2024 16:35.
Anotace
The essay endeavours to examines the potential of recent concepts of two parallel middle classes (Peter Berger) – the old, traditional middle class and the new middle class, the knowledge class – applied on the field of modernist art collecting studies. It analyses the specific phenomenon of art collecting of businessmen, bankers, lawyers, attorneys, doctors as well as publishers, architects or artists – representatives of the quickly developing old and new middle class – that had been founded or built within the interwar period in Central Europe, as the notable integral parts of the social identity prospective constructs and private as well as professional lives lived by their owners. It suggests a structural societal categorization that aspires to link certain behavioural collecting attitudes and preferences to the individual identifiable social class or group more clearly.
Návaznosti
MUNI/FF-DEAN/1776/2021, interní kód MUNázev: Od van Gogha po Maneta: Mezinárodní obchodní aktivity a sběratelské ambice kritika Václava Nebeského jako vyslance českého umění v meziválečné Paříži
Investor: Masarykova univerzita, Od van Gogha po Maneta: Mezinárodní obchodní aktivity a sběratelské ambice kritika Václava Nebeského jako vyslance českého umění v meziválečné Paříži, Program děkana FF
VytisknoutZobrazeno: 17. 7. 2024 18:15