D 2022

Muzea umění, umělecké sběratelství a provenienční výzkum jako dialog. Příběhy dějin umění vs. příběhy předmětů a majitelů?

RUSINKO, Marcela a Radka NOKKALA MILTOVÁ

Základní údaje

Originální název

Muzea umění, umělecké sběratelství a provenienční výzkum jako dialog. Příběhy dějin umění vs. příběhy předmětů a majitelů?

Název česky

Muzea umění, umělecké sběratelství a provenienční výzkum jako dialog. Příběhy dějin umění vs. příběhy předmětů a majitelů?

Název anglicky

Art Museums, Collecting Art and Provenance Research in Dialogue. Stories of Art History vs. Stories of Objects and Owners?

Autoři

RUSINKO, Marcela (203 Česká republika, garant, domácí) a Radka NOKKALA MILTOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Ústí nad Labem - Praha, Infrastruktury (dějin) umění. Sborník ze VII. sjezdu historiků a historiček umění v Ústí nad Labem, od s. 64-66, 3 s. 2022

Nakladatel

Univerzita J. E. Purkyně - ÚDU AV ČR, v.v.i.

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7561-392-9

Klíčová slova česky

Provenienční výzkum; Objednavatelé; Akvizice; Muzea umění.

Klíčová slova anglicky

Art Museums; Collecting Art; Provenance Research; Patrons.

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 27. 9. 2024 10:34, doc. Mgr. Radka Nokkala Miltová, Ph.D.

Anotace

V originále

Poznatky posledních desetiletí kontinuálně poukazují, nakolik je potřebné studovat jednotlivé umělecké artefakty nejen v souvislostech jejich stylového zařazení, významu či autorství, ale rovněž v kontextu sociálních interakcí a manipulací, navázaných na historickou stopu individuálních předmětů hmotné kultury. Objednavatelé, donátoři, sběratelé či majitelé, případně další institucionální život, jenž zkoumané a spravované předměty podstupují, tvoří významnou, přesto v našem prostředí opakovaně upozaďovanou vrstvu historické paměti. Dějiny uměleckého sběratelství a provenienční výzkum takto mohou být – napříč metodologickými přístupy i historickými periodami – nejen účinným interpretačním klíčem k uchopení komplexních historických fenoménů, otázek dobového vkusu či na kritickém diskursu postavených muzejních expozic. Mohou však být i platformou, v jejímž rámci se aktivně protnou cesty akademických pracovišť, muzeí umění a památkových ústavů, či uměleckého trhu. Takto vedený dialog pak může být i branou k jeho intenzifikaci v rovině trans-disciplinární a především mezinárodní.

Anglicky

Findings from the past decades evidence the importance of studying artistic artefacts not only in terms of their style characteristics, meaning or authorship, but also in the context of social interactions and manipulations linked to the historical traces left by the individual “objects of material culture”. Patrons, donors, collectors, together with further institutional life that researched objects undergo create an important layer of historical memory arguably still underestimated in our historiography. Therefore, this panel suggests that history of art collecting, and provenance research performed in dialogue offers an effective interpretation tool to examine complex historical phenomena across the methodological approaches and/or historical periods. Such historical phenomena range from questions of period taste to museum expositions built on critical discourse. The proposed way forward could ideally provide a platform where the paths of academic institutions, art museums, heritage institutes and art markets cross in an active way. Hence, the dialogue represents a pathway to its intensification on transdisciplinary and transnational level.