MUSILOVÁ, Helena a Jan WOJNAR. Jan Wojnar 1944-2014. Edited by Jan Wojnar. V Ostravě: GVUO, 2020, 459 s.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Jan Wojnar 1944-2014
Název česky Jan Wojnar 1944-2014
Název anglicky Jan Wojnar 1944-2014
Autoři MUSILOVÁ, Helena a Jan WOJNAR.
Edited by Jan Wojnar.
Vydání V Ostravě, 459 s. 2020.
Nakladatel GVUO
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Jan Wojnar, Třinec, nová citlivost, experiment, konceptuální umění
Klíčová slova anglicky Jan Wojnar, Třinec, New Sensibility, Experiment, Conceptual Art
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Helena Musilová, Ph.D., učo 18933. Změněno: 8. 8. 2023 07:10.
Anotace
Jan Wojnar (1944–2014), někdy označovaný jako „nejradikálnější konceptualista v Československé a České republice“, vizuální básník, autor obrazů, objektů, konceptuálních fotografických sérií, fotogramů a autorských knih, od konce šedesátých let realizoval celou řadu sérií, v nichž se dotkl mnoha problémů a témat řešených světovým konceptuálním uměním. Dílo Jana Wojnara charakterizuje důraz na procesuálnost, komplexnost analýzy určitého problému a na detailně propracované provedení výstupů a estetické řešení finální realizace. Wojnarovým sice nikde neformulovaným, ale z jeho celoživotního díla zřetelným záměrem je iniciovat změnu chápání a vnímání okolní reality; ať přímým zapojením diváka do „hry“ s uměleckým dílem, či iniciací nových myšlenkových postupů, odlišných od těch, které každodenně používáme. Odborná kniha, monografie, editorsky připravená Helenou Musilovou, která je také autorkou hlavního textu, poprvé přínáší důkladnou analýzu jeho díla a zasazení do domácího i mezinárodního kontextu. V monografii je dále použit starší text Jiřího Valocha, vzpomínkový text Dagmar Lasotové, podrobný komentovaný životopis a úryvky z dobové korespondence mezi Janem Wojnarem a J. H. Kocmanem, Daliborem Chatrným a Jiřím Valochem.
Anotace anglicky
Jan Wojnar (1944–2014), sometimes called the “most radical conceptualist in the Czechoslovak Republic and Czech Republic”, a visual poet, author of paintings, objects, conceptual series of photographs, photograms, and books, executed a number of series from the end of the 1960s, in which he touched on many issues and topics addressed by world conceptual art. In his works, he used text messages to model certain situations and visualize relations between individual elements and groups in the surrounding world. In another group of works, he developed ideas based on the art of geometry and concretism, but which he shifted in a direction toward defining, primarily dual relations (often order and its disruption, e.g., chance and /controlled/ chaos; hard and soft structures). Wojnar’s work more generally often contains rational and specific tendencies; however, they’re transformed through a conceptual approach. The aforementioned radical interconnection of order and chance is represented by the excellent Přesýpací básně (Hourglass Poems) (enclosed boxes with sand pouring over a structure created by the author, which always forms a different shape), which the author began to create in the middle of the 1970s; a very significant series Mřížkové básně (Grid Poems), developed over many years, interconnects existing forms (found photographs, small items, etc.) with a structure newly defined on their basis, affording a different view of the existing world. Wojnar also devoted a lot of attention to photographs, his innovative collections include, for example, auto-photograms created by gradually exposing the paper to light and also a number of works in which Wojnar uses photographs to analyse a specific event or situation (reading text, falling from a tree). In general, the works of Jan Wojnar are characterised by their emphasis on the aspect of process, the complexity of analysis of a specific problem, and on the detailed sophistication of the outputs and aesthetic solutions of the final work, which makes Wojnar, in contrast with other conceptual authors, an author to whom viewers are attracted. Wojnar’s intent, which he never formulated, but is clear from his lifelong work, is to initiate changes in the understanding and perception of surrounding realities; whether by direct involvement of the viewer in the “game” with the artist, or by initiation of new thought processes, different to those we use every day. A scientific book, a monograph, edited by Helena Musilová, who is also the author of the main text, provides a thorough analysis of his work and places it within both domestic and international contexts for the first time. The monograph also includes an older text by Jiří Valoch, a memoir by Dagmar Lasotová, a detailed annotated biography, and excerpts from contemporary correspondence between Jan Wojnar and J.H. Kocman, Dalibor Chatrný, and Jiří Valoch.
VytisknoutZobrazeno: 29. 5. 2024 16:48