MUSILOVÁ, Helena. cayc a výstava 121 grabados checoslovacos. In Bartlová, Anežka; Buddeus, Hana. Infrastruktury (dějin) umění : Sborník ze VII. sjezdu historiků a historiček umění. Ústí nad Labem: Artefactum, 2022, s. 315-324. ISBN 978-80-88283-73-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název cayc a výstava 121 grabados checoslovacos
Název anglicky cayc and the exhibition grabados checoslovacos
Autoři MUSILOVÁ, Helena.
Vydání Ústí nad Labem, Infrastruktury (dějin) umění : Sborník ze VII. sjezdu historiků a historiček umění, od s. 315-324, 10 s. 2022.
Nakladatel Artefactum
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-88283-73-7
Klíčová slova česky cayc; Argentina; Jiří Kotalík; Jorge Glusberg; Národní galerie v Praze
Klíčová slova anglicky cayc; Argentina; Jiří Kotalík; Jorge Glusberg; National Gallery in Prague
Štítky rivok
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Změněno: 17. 3. 2024 17:20.
Anotace
V květnu 1972 byla v Buenos Aires v Argentině otevřena výstava 121 grabados checoslovacos. Výstavu organizovalo Ministerstvo kultury ČSR, vystavena byla kolekce děl vzniklých v letech 1964 až 1971 od 22 autorů vybraných Národní galerií v Praze, která také díla ministerstvu smluvně svěřila do bezplatného užívání. Za československou stranu pořadatelem výstavy bylo (již normalizované) Ministerstvo kultury Československé republiky – a v Argentině se konala pod hlavičkou cayc. Tato aktivní organizace vznikla v srpnu 1968 z iniciativy původem německého architekta, konceptuálního výtvarníka a kulturního aktivisty Jorge Glusberga jako pracovní Estudios de Arte y Comunicación, začátkem roku 1969 byla přejmenovaná na Centro de Arte y Comunicación (cayc). Cayc se zrodil v mimořádně komplikovaném politickém prostředí Argentině druhé poloviny šedesátých let, s vizí, že současné, zejména experimentální umění může být nástrojem společenské a politické změny. V kontextu takto radikálně nastaveného programu je československá, oficiálními institucemi připravená výstava grafik poměrně překvapivá, představuje klasické až konvenční práce, které prakticky v ničem nenavazují na radikální program, který cayc realizoval. Příspěvek se věnoval okolnostem a možným důvodům vzniku této výstavy a případný dopad na další kulturní, politické či obchodní vztahy s tímto regionem.
Anotace anglicky
In May 1972, an exhibition titled "121 grabados checoslovacos" (121 Czechoslovak Engravings) was opened in Buenos Aires, Argentina. The Ministry of Culture of Czechoslovakia organized the exhibition, and it showcased a collection of artworks created between 1964 and 1971 by 22 selected artists, chosen by the National Gallery in Prague. The National Gallery also entrusted these artworks to the Ministry for free use under a contractual agreement. On the Czechoslovak side, the exhibition was organized by the (already normalized) Ministry of Culture of the Czechoslovak Republic, and in Argentina, it was held under the auspices of cayc. Cayc, an active organization that emerged in August 1968, was initiated by the German-born architect, conceptual artist, and cultural activist Jorge Glusberg. Originally known as "Estudios de Arte y Comunicación," the organization was renamed to "Centro de Arte y Comunicación" (cayc) in early 1969. It was established amidst the complex political environment of Argentina in the late 1960s, with a vision that contemporary, especially experimental art, could be a tool for societal and political change. Given the organization's radical program, the Czechoslovak exhibition of graphics, officially prepared by institutions, is rather surprising. It presents classical to conventional works that hardly align with the radical program that cayc was pursuing. This contribution examines the circumstances and potential reasons behind the creation of this exhibition, as well as its potential impact on subsequent cultural, political, or trade relations with this region. It juxtaposes the seemingly conservative selection of artworks with the progressive and politically charged context in which cayc was operating.
VytisknoutZobrazeno: 29. 5. 2024 16:50