FOLETTI, Ivan, Jiří MACHÁČEK, Gajane ACHVERDJANOVÁ, Anna KELBLOVÁ, Klára DOLEŽALOVÁ and Jana ČERNOCKÁ. Středověk (jinak) trvá #7 Centrum, periferie, nebo most mezi Evropou a Asií? Tsromi a Gruzie. (The Middle Ages (differently) last #7 Centre, periphery or bridge between Europe and Asia? Tsromi and Georgia.). In Podcast Středověk (jinak) trvá. Brno, 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Středověk (jinak) trvá #7 Centrum, periferie, nebo most mezi Evropou a Asií? Tsromi a Gruzie.
Name (in English) The Middle Ages (differently) last #7 Centre, periphery or bridge between Europe and Asia? Tsromi and Georgia.
Authors FOLETTI, Ivan, Jiří MACHÁČEK, Gajane ACHVERDJANOVÁ, Anna KELBLOVÁ, Klára DOLEŽALOVÁ and Jana ČERNOCKÁ.
Edition Brno, Podcast Středověk (jinak) trvá, 2022.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Popularizing texts and activities
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English Middle Ages; Podcast; History of Art; Archeology; Relevance of Humanities; Gruzie; Tsromi; Mozaika; Kavkaz
Changed by Changed by: Bc. Margarita Khakhanova, učo 499807. Changed: 8/12/2023 12:00.
Abstract
K jednomu z výzkumných zájmů Centra raně středověkých studií dlouhodobě patří také středověké památky jižního Kavkazu. Tato zdánlivě vzdálená oblast měla se středověkým Středomořím společného více, než by se na první pohled mohlo zdát. V první polovině 7. století vzniká ve Tsromi na popud Stepanose II. skutečně impozantní a řemeslně precizně provedená stavba, jejíž apsidě dominuje mozaika stojícího Krista se svitkem v ruce – obraz dobře známý například z pozdně antického Říma nebo Soluně. Jak daleko cestovaly umělecké dílny a kam až se mohlo šířit řemeslnické know-how? Byla středověká Gruzie kulturní i geografickou periferií, nebo naopak důležitou zastávkou podél Hedvábné stezky? Co obnášela výroba skleněných mozaik a může být i samotná volba média vyjádřením politické a náboženské příslušnosti? A co Tsromi pojí s moskevským Chrámem ruských ozbrojených sil? Poslechněte si sedmé pokračování podcastu Středověk (jinak) trvá s historikem umění Ivanem Folettim a archeologem Jiřím Macháčkem.
Abstract (in English)
Medieval monuments of the South Caucasus have long been one of the research interests of the Centre for Early Medieval Studies. This seemingly remote region had more in common with the medieval Mediterranean than might at first appear. In the first half of the seventh century, a truly impressive and precisely crafted building was built at Tsromi at the request of Stephanos II. The apse is dominated by a mosaic of a standing Christ holding a scroll - an image well known, for example, from late antique Rome or Thessaloniki. How far did artists' workshops travel, and how far could their craftsmanship spread? Was medieval Georgia a cultural and geographical periphery, or an important stop along the Silk Road? What did the production of glass mosaics entail, and could the choice of medium itself be an expression of political and religious affiliation? And what does Tsromi have in common with Moscow's Temple of the Russian Armed Forces? Listen to the seventh installment of the podcast "The Middle Ages (Differently) Last" with art historian Ivan Foletti and archaeologist Jiri Machacek.
PrintDisplayed: 20/7/2024 17:20