2023
Estetika flanérství : Muž davu i štatlař
LEE, LenkaZákladní údaje
Originální název
Estetika flanérství : Muž davu i štatlař
Název anglicky
The aesthetics of flaneurism : The man of the crowd and the stateman
Autoři
LEE, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Transforum 28.3. 2023 Nitra, 2023
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Vyžádané přednášky
Obor
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/23:00131542
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
flanér; Baudelaire; štatlař
Klíčová slova anglicky
flaneur; Baudelaire; statlar
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 17. 3. 2024 09:02, Mgr. Lenka Lee, Ph.D.
V originále
Estetika flanérství: Muž davu i štatlař Právě E.A. Poe jako první popsal muže bezcílně se procházejícího po velkoměstěi se zálibou v pozorování okolních chodců, výkladních skříní a rozzářených pasáží. Flanér není tulák ani dandy, je to „botanik asfaltu“, jak jej nazval Walter Benjamin. Přednáška představí fenomén flanérismu a jeho vývoj od 19. století do současnosti, který souvisí se společenskými a technologickými změnami, nicméně samotné jádro zůstává stejné a stále tkví v radosti ze svobodného pohybu městem, v možnosti splynout s davem nebo se z něj nenápadně vytratit, zastavit se a poklábosit s přáteli, především ale neustále reflektovat své okolí a čerpat z něj nekonečnou inspiraci pro umění (života).V závěru příspěvku se blíže podíváme na specifické formy tohoto fenoménon v českém i slovenském prostředí.
Anglicky
The aesthetics of flaneurism: the man of the crowd and the stately man It was E.A. Poe who first described the man walking aimlessly around a big city, with a penchant for observing the surrounding pedestrians, shop windows and illuminated passages. The flaneur is neither a tramp nor a dandy; he is what Walter Benjamin called a "botanist of asphalt." The lecture will introduce the phenomenon of flaneurism and its evolution from the 19th century to the present day, which is related to social and technological changes, but the very core remains the same and still lies in the joy of moving freely through the city, in the possibility to blend in with the crowd or to subtly slip out of it, to stop and chat with friends, but above all to constantly reflect on one's surroundings and draw from them endless inspiration for the art (of living). In the conclusion of the paper we will take a closer look at the specific forms of this phenomenon in the Czech and Slovak environment.
Návaznosti
MUNI/A/1407/2022, interní kód MU |
|