ČERNÝ, Michal. Transformace konceptu informační gramotnosti s ohledem na možnosti generativních systémů umělé inteligence ve školním prostředí. Online. In M. Kaliba & P. Ambrožová. Digitální vzdělávání v měnící se společnosti: nové výzvy, rizika, prevence. Sborník příspěvků z konference ERIS22. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2023, s. 69-78. ISBN 978-80-7435-908-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Transformace konceptu informační gramotnosti s ohledem na možnosti generativních systémů umělé inteligence ve školním prostředí
Autoři ČERNÝ, Michal.
Vydání 1. vyd. Hradec Králové, Digitální vzdělávání v měnící se společnosti: nové výzvy, rizika, prevence. Sborník příspěvků z konference ERIS22, od s. 69-78, 10 s. 2023.
Nakladatel Gaudeamus
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7435-908-8
Klíčová slova česky AI; umělá inteligence; informační gramotnost; kreativita; GPT-3, ChatGPT; Bauman; modernita
Klíčová slova anglicky AI; artificial intelligence; information literacy; creativity; GPT-3, ChatGPT; Bauman; modernity
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: RNDr. Michal Černý, Ph.D., učo 268947. Změněno: 1. 9. 2023 07:48.
Anotace
Příspěvek se sleduje otázku transformace konceptu informační gramotnosti v souvislosti s nástupem generativních systémů umělé inteligence (GPT-3, Dalle-2). Ukazuje, že schopnost práce s těmito nástroji proměňuje základní praxi práce s informacemi a současně představuje nezbytný předpoklad pro studium a práci v moderní společnosti. Snaží se upozornit na bariéry, které by absence takové kompetence způsobovala a zdůraznit její sociální dimensi.
Anotace anglicky
This paper examines the question of the transformation of the concept of information literacy in the context of the emergence of generative artificial intelligence systems (GPT-3, Dalle-2). It shows that the ability to work with these tools transforms the essential practice of working with information and at the same time represents a necessary prerequisite for studying and working in modern society. It seeks to draw attention to the barriers that the absence of such competence would cause and to highlight its social dimension.
VytisknoutZobrazeno: 20. 7. 2024 09:26