d 2023

Středověk (jinak) trvá #19 Středověký „landscape design“. Brány do nebes uprostřed divoké krajiny

FOLETTI, Ivan, Jiří MACHÁČEK, Gajane ACHVERDJANOVÁ, Anna KELBLOVÁ, Klára DOLEŽALOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Středověk (jinak) trvá #19 Středověký „landscape design“. Brány do nebes uprostřed divoké krajiny

Name (in English)

The Middle Ages (differently) last #19 Medieval "landscape design". Gates to heaven in the middle of a wild landscape

Authors

FOLETTI, Ivan, Jiří MACHÁČEK, Gajane ACHVERDJANOVÁ, Anna KELBLOVÁ, Klára DOLEŽALOVÁ and Jana ČERNOCKÁ

Edition

Brno, Podcast Středověk (jinak) trvá, 2023

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Popularizační texty a aktivity

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

Middle Ages; Podcast; History of Art; Archeology; Relevance of Humanities;
Změněno: 8/12/2023 11:59, Mgr. Margarita Khakhanova

Abstract

V originále

V údolí nedaleko Tišnova bylo ve 13. století založeno opatství Porta coeli, v překladu „brána nebes“. Opatství, které obklopovaly zalesněné kopce Vysočiny, skutečně dostálo svému jménu. Podobně jako další kostely a kláštery totiž představovalo bezpečné útočiště pro tělo i duši uprostřed temné, divoké krajiny. Do jaké míry přemýšleli středověcí stavebníci o synergii krajiny a architektury? Proč je třeba vyrazit při studiu středověkých staveb „do terénu“? A kdy se v našem vnímání zrodilo kategorické rozlišování mezi světským a posvátným? I o tom si povídají historik umění Ivan Foletti a archeolog Jiří Macháček v dalším pokračování podcastu Středověk jinak trvá.

In English

In the valley near Tišnov, the abbey of Porta Coeli, translated as "Gate of Heaven", was founded in the 13th century. Surrounded by the wooded hills of the Highlands, the abbey truly lived up to its name. Like other churches and monasteries, it was a safe haven for body and soul amidst a dark, wild landscape. To what extent did medieval builders think about the synergy of landscape and architecture? Why is it necessary to go 'into the field' when studying medieval buildings? And when was the categorical distinction between the secular and the sacred born in our perception? Art historian Ivan Foletti and archaeologist Jiří Macháček discuss this in the next installment of the podcast Medievalism Otherwise Continues.