J 2023

Jak nám mohou pacienti pomoci být ještě lepšími lékaři - edukační leták „Než půjdu k lékaři“

SVĚTLÁK, Miroslav, Vladimíra ŠNAJDROVÁ a Klára FIALOVÁ

Základní údaje

Originální název

Jak nám mohou pacienti pomoci být ještě lepšími lékaři - edukační leták „Než půjdu k lékaři“

Název anglicky

How patients can help us be even better doctors – educational leaflet “Before I go to the doctor”

Autoři

SVĚTLÁK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí), Vladimíra ŠNAJDROVÁ (203 Česká republika) a Klára FIALOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Klinická onkologie, Praha, Česká lékařská společnost J. E. Purkyně, 2023, 0862-495X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50101 Psychology

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14110/23:00131655

Organizační jednotka

Lékařská fakulta

Klíčová slova česky

kompetentní pacient; komunikační dovednosti; péče zaměřená na pacienta; odpovědnost v komunikaci

Klíčová slova anglicky

competent patient; communication skills; patient-centered care; responsibility in communication

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 25. 3. 2024 12:17, Mgr. Tereza Miškechová

Anotace

V originále

Východiska: Výzkum v oblasti lékařské psychologie dokládá, že to, jak pacient komunikuje, se zdá být nejsilnějším prediktorem chování lékaře během konzultace a že aktivita pacienta má vliv i na to, kolik informací lékař pacientovi o jeho nemoci a léčbě sdělí. Zdá se tak, že být pacientem je dovednost, kterou je třeba rozvíjet, a tím vyvážit odpovědnost lékařů a pacientů při každém jejich setkání. Jasná doporučení a edukace v této oblasti chybí, chování nemocných je řízeno spíše pravidly etikety a slušného chování. Cíl: Hlavním cílem článku je vytvořit seznam doporučení pro pacienty a lékaře, aby mohli dovednost kompetentního pacienta ve vzájemné komunikaci společně rozvíjet, a tato doporučení zpracovat do edukačního letáku, jehož výsledkem je podpora diagnostického a terapeutického procesu a personalizované péče. Materiál a metody: Literární zdroje byly vybrány nesystematicky pro potřeby narativního review vedeného otázkou: „Jaké dovednosti a kompetence pacienta podporují efektivní komunikaci s lékařem?“ Pro tvorbu seznamu jsme zvolili tzv. metodu sněhové koule, někdy též označovanou jako řetězový nebo referenční výběr. Výsledky: Výsledky stávajícího narativního review dokládají, že téma komunikačních kompetencí pacientů představuje zájem výzkumníků i klinických pracovníků napříč medicínskými obory. Souhrn kompetencí pacienta byl zpracován do edukačního letáku s názvem „Než půjdu k lékaři“. Leták lze volně šířit v tištěné podobě tak, jak je uveden v článku, nebo lze pacienty odkázat na jeho elektronickou verzi (pomocí QR kódu na letáku nebo na stránkách Ústavu lékařské psychologie a psychosomatiky LF MU v sekci edukační materiály: https: //upp.med.muni.cz/zdroje/edu). Edukační leták lze použít jako vzdělávací materiál v jakémkoli zdravotnickém zařízení. Závěr: Být kompetentním pacientem je ideální stav, o který z pozice nemocných i lékařů usilujeme, a rozvíjíme tak medicínu více symetricky, partnersky a s optimálním rozdělením odpovědnosti za zdraví, nemoc a léčbu. Informační leták je jednou z možných a základních intervencí, jak lze rozvíjet dovednost kompetentní komunikace na straně pacienta. Jde o nejčastěji používaný komunikační kanál v oblasti edukace pacientů. Stávající seznam doporučení není definitivní a zavazující. Otvírá však téma samotné. Pojmenovává rozměry komunikace mezi lékařem a pacientem a dává oběma stranám možnost uvědomit si, jak by měl jejich vztah vypadat, co jim v něm chybí a co je pro obě strany důležité.

Anglicky

Background: Medical psychology research shows that how a patient communicates appears to be the strongest predictor of physician behavior during a consultation and that patient’s activity also influences how much information a physician communicates to a patient about his or her illness and treatment. Thus, being a patient is a skill that needs to be developed to balance the responsibilities of doctors and patients in each of their encounters. There is a lack of clear recommendations and education in this area, and patients’ behaviour is instead governed by the etiquette of courtesy. Purpose: The main aim of this article is to create a list of recommendations for patients and physicians to develop the skill of a competent patient in mutual communication and to include these recommendations into an educational leaflet with the aim to support the diagnostic and therapeutic process and personalized care. Material and methods: Literature sources were selected unsystematically for the purpose of a narrative review, guided by the question: “What patient skills and competencies promote effective communication with the physician?” We adopted the snowball method, sometimes referred to as chain or reference selection, to generate the list. Results: The results of the current narrative review demonstrate that the topic of patient communication competencies interests researchers and clinicians across medical disciplines. A summary of patient competencies was developed into an educational handout entitled “Before I go to the doctor”. The leaflet can be freely distributed in a printed form, as presented in the article, or patients can be referred to its electronic version (via QR code on the leaflet or on the website of the Department of Medical Psychology and Psychosomatics of the Faculty of Medicine, Masaryk University, in the educational materials section at https: //upp.med.muni.cz/zdroje/edu). The educational leaflet can be used as educational material in any healthcare facility. Conclusion: Being a competent patient is an ideal state that we strive for from the position of patients and physicians in order to develop medicine more symmetrically, in partnership and with an optimal distribution of responsibility for health, illness and treatment. The information leaflet is one of the possible and fundamental interventions to develop the skill of competent communication on the part of the patient. It is the most commonly used communication channel in patient education. The current list of recommendations is not definitive and binding. However, it opens up the topic itself. It names the dimensions of doctor-patient communication and gives both parties the opportunity to consider what their relationship should be like, what is missing in this relationship, and what is important to both parties.

Návaznosti

MUNI/A/1319/2022, interní kód MU
Název: Pokračování studie zabývající se účinností a vhodností mobilní aplikace MindCare na duševní a tělesné zdraví onkologicky nemocných: randomizovaná kontrolovaná studie
Investor: Masarykova univerzita, Pokračování studie zabývající se účinností a vhodností mobilní aplikace MindCare na duševní a tělesné zdraví onkologicky nemocných: randomizovaná kontrolovaná studie
NU22-09-00056, projekt VaV
Název: Ověření účinnosti eHealth mobilní aplikace na podporu duševního zdraví při snižování stresu a prevenci stresem navozených změn psycho-neuroendokrino-imunologické sítě u pacientek s nádorem prsu po ukončené adjuvantní chemoterapii (Akronym: MOU-MindCare)
Investor: Ministerstvo zdravotnictví ČR, Ověření účinnosti eHealth mobilní aplikace na podporu duševního zdraví při snižování stresu a prevenci stresem navozených změn psycho-neuroendokrino-imunologické sítě u pacientek s nádorem prsu po ukončené adjuvantní chemoterapii, Podprogram 1 - standardní