KRAJNÍK, Filip a David DROZD. Playing the Poems : Five Faces of Shakespeare’s Sonnets on Czech Stages. In Kingsley-Smith, Jane; Rampone, W. Reginald. Shakespeare’s Global Sonnets : Translation, Appropriation, Performance. 1. vyd. Cham: Palgrave Macmillan, 2023, s. 183-200. Global Shakespeares. ISBN 978-3-031-09471-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-09472-9_11.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Playing the Poems : Five Faces of Shakespeare’s Sonnets on Czech Stages
Autoři KRAJNÍK, Filip (203 Česká republika, domácí) a David DROZD (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Cham, Shakespeare’s Global Sonnets : Translation, Appropriation, Performance, od s. 183-200, 18 s. Global Shakespeares, 2023.
Nakladatel Palgrave Macmillan
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Švýcarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW Odkaz na záznam o kapitole na webstránkách nakladatele.
Kód RIV RIV/00216224:14210/23:00132056
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-3-031-09471-2
Doi http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-09472-9_11
UT WoS 001094735600011
Klíčová slova anglicky William Shakespeare; Sonnets; translation; adaptation
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jana Pelclová, Ph.D., učo 39970. Změněno: 11. 3. 2024 10:48.
Anotace
The chapter addresses five post-2000 Czech theatre adaptations of Shakespeare’s Sonnets, addressing the array of creative strategies and approaches to Shakespeare on the part of the respective producers. While all the productions in question touch on the basic tropes of Shakespeare’s Sonnets, such as relationships, sex and sexuality, and gender politics, the ways in which the source material is treated differ markedly. Shakespeare’s cult is both respected and deconstructed; the sonnets are reverently recited, but they are also turned into a vaudeville-like music performance; the image of love in the sonnets is both embraced and problematised. The chapter argues that this variety is possible due to the playwright’s status as an adopted national poet that goes back to the nineteenth century. Shakespeare is largely treated by Czech dramaturgy as a domestic cultural phenomenon that could be celebrated, but also freely appropriated, updated or rejected according to current needs. During their two and a half centuries of living with Shakespeare, Czechs have created an intimate relationship with the playwright, and the fact that even his poetry has entered the cultural mainstream through popular theatre adaptations testifies to his cultural importance to the Czech nation.
Návaznosti
MUNI/A/1054/2022, interní kód MUNázev: Paradigms, strategies and developments - Anglophone literary and cultural studies III
Investor: Masarykova univerzita, Paradigms, strategies and developments - Anglophone literary and cultural studies III
MUNI/A/1445/2022, interní kód MUNázev: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích IV.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích IV.
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 15:22