p 2023

Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka v přípravě učitelů

KLEČKOVÁ, Gabriela and Světlana HANUŠOVÁ

Basic information

Original name

Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka v přípravě učitelů

Name in Czech

Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka v přípravě učitelů

Name (in English)

The Framework of professional qualities of foreign language teacher in teacher education

Authors

KLEČKOVÁ, Gabriela and Světlana HANUŠOVÁ

Edition

Národní konference ke Kompetenčnímu rámci absolventa a absolventky učitelství, 2023

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

profesní kvality učitele, cizí jazyk, vzdělávání učitelů

Keywords in English

teacher professional qualities, foreign language, teacher education
Změněno: 7/11/2023 13:47, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.

Abstract

V originále

Autorský tým odborníků v oblasti výuky cizích jazyků v letech 2018-2019 vytvořil Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka s oporou o Rámec profesních kvalit učitele (2012). Podnět ke vzniku materiálu byl dán Koncepcí jazykového vzdělávání 2017–2022 s cílem podpořit kvalitní výuku cizojazyčného vzdělávání v ČR. Příspěvek nabídne zkušenosti dvou autorek dokumentu s využitím Rámce v přípravě budoucích učitelů anglického jazyka. V závěru zazní podněty pro tvorbu oborových verzí Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství, která se připravuje v rámci projektu JAK.

In English

The team of experts in the field of foreign language teaching created the Framework of Professional Qualities of a Foreign Language Teacher, based on the Framework of Professional Qualities of a Teacher (2012). The impetus for the creation of the material was given by the Conception of Language Education 2017-2022 with the aim of promoting quality foreign language teaching in the Czech Republic. The paper will offer the experience of two authors of the document in using the Framework in the preparation of future English language teachers. The paper will conclude with suggestions for the development of disciplinary versions of the Competence Framework for Graduate and Graduate Teachers, which is being prepared within the JAK project.